Egészség

Az orvos elmondta, mit kell inni és enni, hogy megelőzzük a vérrögképződést

A vérrög azért veszélyes, mert bármelyik pillanatban bejuthat egy kritikusan fontos érbe, és elzárhatja azt

Ha szinte egyáltalán nem iszik vizet, és ha a folyadékfogyasztás mindössze napi három csésze teára vagy kávéra korlátozódik, megnő a véralvadás és a vérrögök kialakulásának kockázata. A rossz táplálkozásnak azonban nem ez az összes hibája, amely vérrögökhöz vezethet – írta az Aif.ru.

Az orvos elmondta, mit kell inni és enni, hogy megelőzzük a vérrögképződést
Képünk illusztráció
Fotó: Northfoto

Hogyan lehet megérteni, hogy ha szervezetben nincs víz, és megakadályozza a véralvadást? Natalia Denisova, az orvostudományok kandidátusa, táplálkozási szakértő, a FIC Táplálkozás és Biotechnológia vezető kutatója elmondta az okokat.

A vérrög azért veszélyes, mert bármelyik pillanatban bejuthat egy kritikusan fontos érbe, és elzárhatja azt. Ha ez az elzáródott ér a szívet vagy az agyat táplálja, szívroham vagy agyvérzés léphet fel. De még ha a vérrög a „helyén is marad”, akkor is károsítja a véráramlást azáltal, hogy részben elzárja az ér légterét, amely egy szerv vérellátásának zavarát okozhatja.

A folyadékhiány miatt a vérlemezkék elkezdenek összetapadni, lerakódnak az erekben, és vérrögöket képeznek. Ez megelőzhető az étrend egyszerű szabályainak betartásával.

Tartsa számon, hogy mit és mennyit iszik. Naponta 1,5-2 liter folyadék fogyasztása ajánlott. Ha a tea nem túl erős, az is folyadéknak tekinthető. A kávé és az alkohol azonban nem számít, mert ezek éppen ellenkezőleg, folyadékot vonnak el a szervezetből. A véralvadás és a vérrögök kialakulásának egyik kockázata a magas koffeinbevitel. Ezért a koffeint mértékkel kell fogyasztani. Ha sok kávét iszik, akkor növelje a vízfogyasztást.

Ne éljen a zsíros ételekkel. Az étrend megnövekedett zsírtartalma (különösen az állati zsíroké) szintén kockázati tényező a véralvadás és a vérrögök kialakulásának szempontjából. Egyébként a híres ketodiéta, amelyet sokan előszeretettel alkalmaznak fogyókúra céljából, az energia pótlását főként állati zsírokkal (hús, hal, zsír, tojás, vaj, tejszín stb.) és a szénhidrátok korlátozásával egyensúlyozza. Ennek a diétának az egyik mellékhatása azonban a fokozott trombózisveszély. A mechanizmus a következő. A táplálékban lévő zsírfelesleg a „rossz koleszterin” vérszintjének növekedéséhez vezet, amely lerakódik az erek falán és plakkokat képez, és ezeken a plakkokon nagyon jól „elülnek” a vérlemezkék, ami trombózist eredményez.

Legyen mértékletes a sóbevitel. Egyrészt a só vonzza a vizet és ödémát okoz. Másrészt a túlzott sóbevitel átrendezheti a folyadékot a szervezetben: az ödéma azt jelenti, hogy a sejtek közötti térben sok víz van, az intracelluláris térben pedig kevés. Ez is szerepet játszhat a trombózis kialakulásában.

Ne feledkezzünk meg a vitaminokról és ásványi anyagokról sem. Ha az étrend kiegyensúlyozott, és minden szükséges tápanyag elegendő az ételben, akkor a vérkép általában normális.

A véralvadást befolyásolja például a C- (zöldségek, gyümölcsök, gyógynövények) és K-vitamin (káposzta, túró, tej), makro- és mikroelemek, mint például a kalcium- (tejtermékek, diófélék, borjúhús, hüvelyesek, zöld zöldségek), foszfor- (hal, hús, baromfi, tej, gabonatermékek), magnézium- (hal, gabona, tojás, kenyér, banán, sárgabarack, diófélék) tartalma. Ezért nem lehet belőlük sem többlet, sem hiány az étrendben.

Kapcsolódó írásaink