Divat

Magyar divatvilág a reflektorfényben

Hazai tervezők hódították meg a nemzetközi divatszakmát

Több mint hetven magyar és harminc közép-európai tervező mutatta be a 2026-os tavaszi-nyári kollekcióját a 16. Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) közönsége előtt – közölte a Magyar Divat & Design Ügynökség (MMDÜ) kedden az MTI-vel.

Magyar divatvilág a reflektorfényben
Rekordszámú programmal érkezik a 16. Budapest Central European Fashion Week
Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség

A szeptember 1. és 7. között az Apollo Galériában és a Millenárison rendezett bemutatókra tizenöt országból érkeztek divatipari szakértők, forgalmazók, valamint neves divat- és életmódmagazinok szerkesztői és fotósai. A mintegy hétezer látogató pedig Budapest-szerte több mint 50 kísérőrendezvényen is részt vehetett.

A szezon különlegessége volt, hogy a Budapesti Metropolitan Egyetem végzősei a Nemzeti Múzeumban, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói pedig az egyetem kampuszán a divathét keretében tartották diplomakollekciós bemutatójukat.

Az egyetemi teltházas bemutatók után az Apollo Galériában a regionális tervezők kollektív és diplomakollekciós bemutatóit a legújabb generáció magyar tehetségeinek közös bemutatója követte. A kifutót Baráth Áron festményei keretezték, párbeszédet indítva a divat és a kortárs képzőművészet között.

A Millenárison tartott hétvégi divatbemutatókon a magyar divatszcéna vezető márkái mellett Szlovákia, Szerbia, Szlovénia, Románia, Ukrajna és Csehország tervezői is felvonultak.

„Kiemelt célunk, hogy szezonról szezonra egyre szélesebb és színesebb képet adjunk a régió divatvilágáról. Így irányítunk fókuszált nemzetközi figyelmet a hazai szereplőkre, ami hozzájárul láthatóságuk erősödéséhez, üzleti kapcsolataik bővüléséhez és eladásaik növekedéséhez. A divatipar a magyar gazdaság egyik dinamikusan fejlődő ágazata: 2023-ban a textília, ruházat, bőr- és bőrtermék gyártás területén 7 420, többségében vidéki KKV működött, a szektor árbevételének nyolcvan százaléka pedig exportból származott. A kreatívipar támogatása ezért egyszerre jelent befektetést a munkahelyekbe, az exportba és az országimázsba” – idézi a közlemény Jakab Zsófiát, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztost, az MDDÜ vezérigazgatóját.

Hozzátette: különösen fontos, hogy idén Dora Fung, a 10Magazine USA főszerkesztője is csatlakozott a BCEFW nemzetközi tanácsadó testületéhez, amely a szakmai színvonal és a nemzetközi láthatóság további erősítését szolgálja.

A divathét nem kizárólag jelentős tervezők kollekcióit mutatja be a látogatóknak és a szakmának, hanem olyan találkozási pont, ahol a változatos helyszíneken és programokon keresztül a divat iránt érdeklődők és az ipar szereplői találkozhatnak, kapcsolatokat építhetnek. A kifutón hírességek is feltűntek: Nagy Evelin több szombati bemutatón is részt vett, Somossy Barbara Merő ruhában vonult, Csinszka pedig énekesként nyitotta a Borbala show-t. Az Unreal Industries kollekcióját bokszolók, a NUBU bemutatóját a Szegedi Kortárs Balett 14 táncosa tette izgalmassá, Zoób Katti bemutatóján pedig kiemelt vendégként volt jelen Maróy Krisztina főszerkesztő, Módos Gábor fotóművész, és számos modell, mint Sütő Enikő, Mahelszki Adrienn, Csákvári-Sarnyai Eszter, Nádor Adrienn, Aipli Ági, Strich Szilvia és Háfra Mari is.

Az MDDÜ stratégiai céljai között kiemelt helyen szerepel a kreatívipari szakmák presztízsének erősítése, amely a BCEFW keretében is hangsúlyosan megjelent. Az egyetemekkel és szakképző intézményekkel kialakított együttműködéseknek köszönhetően idén több mint 30 oktatási intézmény csaknem 250 hallgatója és képviselője vehetett részt a bemutatókon, közvetlen tapasztalatot szerezve a kreatívipar működéséről.

A fenntarthatóság ebben a szezonban is fontos szerepet kapott. A programkínálatban több esemény is az iparági környezettudatosság és az újrahasznosítás kérdéseire irányította a figyelmet, például a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-vel és a Millenárissal együttműködésben cipő- és textilgyűjtő konténer, amely teljesen megtelt a helyszínen.

A közönségnek szóló programok mellett számos divatszakmai esemény is megvalósult ezekben a napokban, amelyek a tudásátadásra és az iparági párbeszédre helyezték a hangsúlyt. A Nemzeti Táncszínházban tartott Fashion Hub-ban többek között Ryan Thomas Roth, a nemzetközi szépségipar meghatározó alakja mesélt személyes történetek és globális trendek összefüggéseiről, Nagy Evelyn, Varr Márta és Tóth Laura modellek meséltek karrierjükről, Zólyomi Zsolt parfümőr előadásában pedig az illatok művészetéről is volt lehetőség többet megtudni. Az élménytérben nyolc tervező prezentációját láthatta a közönség, a magyar kiegészítő- és szépségipari márkák kínálatával együtt.

Kapcsolódó írásaink