Gazdaság
Az ügyfelek ötöde ismeri biztosítása részleteit
A szerződéseket szükség és igény szerint módosíthatják a tulajdonosok, ami mindenképpen időszerű, ha az ingatlan értékében lényeges változás történik

Leggyakoribbak a szélsőséges időjárás miatti kárbejelentések (Fotó: Varga Imre)
Az itthoni lakásállomány közel háromnegyede biztosított, ami jó aránynak tekinthető európai viszonylatban – válaszolta megkeresésünkre a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz). Az arány szinte változatlan az elmúlt években, és az általános gyakorlat szerint az értékesítők részletesen tájékoztatják a szerződéskötéskor az ügyfeleket, hogy mire terjed ki a biztosításuk. Ezek típustól függően tizenhat, de akár harmincféle veszélyre is fedezetet nyújtanak – húzza alá a Mabisz. Leggyakoribbak egyébként az időjárás okozta káresemények, azon belül is a viharkárok, például a szél vagy jégeső rongálta tetőszerkezet, valamint a csapadék miatti beázások. Noha a tájékoztatás a legtöbb esetben megtörténik, mégis csupán a biztosítottak ötöde tudja pontosan, mi az a tizenhat, esetenként pedig harminc tétel, amire kiterjed a biztosításuk – ez derült ki abból a kutatásból, melyet a Groupama Biztosító készített az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft.-vel.™
Leginkább a negyvenes éveikben járók ismerik azt a szolgáltatást, amelyért fizetnek, igaz, a felmérés megkérdezettjei közül ez a korosztály rendelkezik leginkább saját ingatlannal, s ezzel együtt biztosítással. Ugyanakkor a harminc és alattiakra jellemző inkább, hogy nem tudtak kihez fordulni egy-egy lakásban történt káresemény kapcsán, esetleg otthonuktól távol szenvednek el balesetet, vagy utazás során vagyontárgyakat lopnak el tőlük. Sajnos pont ők azok is, akik kevésbé tájékozottak, és nem tudják, hogy ezekben az esetekben is számíthatnak segítségre – ismertette a kutatás eredményeit Kádár Péter, a Groupama Biztosító nem életbiztosítási igazgatója.
Lapunk kérdésére elmondta, a biztosításcsomagjaik tartalmát egyszerű és áttekinthető formában egy külön ügyfél-tájékoztatóban sorolják fel, amelyben szerepelnek a csomagokhoz köthető kiegészítő elemek is. A Mabisz összesítéséhez hasonlóan szintén a viharkárokat nevezik meg a leggyakoribbnak, de az előbb felsoroltakon kívül van például olyan helyzet is, amikor bizonyos összeghatárig a mások által szándékos rongálással okozott kárt is megtéríti, vagy éppen a bejárati ajtó zárjának cseréjét is fizeti a biztosítótársaság.
Szerencsére jellemző, hogy a szerződéseket szükség és igény szerint módosítják a tulajdonosok. A Mabisz szerint a biztosítók fel is hívják a figyelmet arra, hogyha az ingatlan értékében, vagy az ingóságok tekintetében lényeges változás áll be, mindenképpen érdemes aktualizálni a meglévő szerződést. A Mabisz honlapján megtalálható lakásbiztosítási útmutató ebben egyébként segíti is az ügyfeleket. A Groupama lapunknak küldött válaszában külön kiemelte, hogy ilyen tétel az ingatlanfelújítás és -bővítés is, valamint családtagok el- vagy éppen hazaköltözése, amikor a megfelelő biztosítottság érdekében úgyszintén érdemes a szerződést módosítani.
Időnként kötelező a biztosítás
Jelzálog típusú hitelek felvételéhez a bankok legtöbb esetben kötelezővé teszik a fedezetül kínált ingatlan biztosítását. Ezek általában normál lakásbiztosítások egy speciális záradékkal, amelyben a biztosító az ügyfél nyilatkozata alapján rögzíti a hitelintézet zálogjogát. A Mabisz felhívja a figyelmet, hogy ilyenkor a biztosító a bank által megjelölt minimális kárösszeg felett csak a bank hozzájárulásával nyújt szolgáltatást, vagy a bank számára fizeti ki a kártérítési összeget. A kölcsön visszafizetése után tovább él a szerződés, de a biztosító felé is jelezni kell, hogy az ügyfél a hitelintézetnek már nem tartozik.