Gazdaság

Követeléskezelés: nem az adós személy zaklatása a fő cél

A végrehajtás csak az utolsó fázis, minél előbb mindkét fél számára kielégítő megoldást kell találni a tartozás rendezésére

A nem teljesítő hitelek felvásárlásában van üzlet, és ez nem titok. A banknak célja, hogy a kölcsönadott pénzét visszakapja, a követeléskezelő cégeknek is jó, de elsősorban az adósnak kedvező, ha ügye nem kerül bíróság elé, és békés úton fizetheti vissza tartozását. Már évek óta folyamatban van egy egységes és átlátható törvényjavaslat kidolgozása, amely egyértelműen szabályozná a követeléskezelés alapvető szabályait – mondta lapunknak Thummerer Péter, az EOS Faktor Zrt. ügyvezetője.

Thummerer Péter 20160613
Thummerer Péter: Fontos, hogy a befektetés hozamot termeljen (Fotó: Nagy Balázs)

– Mostanában sokat olvasni, hallani a nem teljesítő hitelek felvásárlásáról. Mi jellemzi valójában ezt a piacot?

– Valóban sokat foglalkozik az utóbbi időben a sajtó ezzel a témával. Nos, egyáltalán nem új dologról van szó, már a kilencvenes évek óta működnek olyan cégek, amelyek ezzel foglalkoznak. Az EOS hazánkban az egyik legnagyobb ilyen vállalat, sokmilliárdos forgalommal. Az Amerikai Egyesült Államokban már évszázados hagyománya van azoknak a vállalatoknak, amelyeknek a fő tevékenysége a nem teljesítő hitelek felvásárlása. Az EOS hazánkban két céget jelent, az egyik meg is vásárolja a bedőlt követeléseket, a másik pedig megbízás alapján kezeli más pénzügyi szervezetek, szolgáltatók követelésállományát. Utóbbi aránya a megvásárolt ügyekhez képest kisebb, tehát elsősorban követeléseket vásárolunk, melyek között ma már jelzáloghitelek is találhatók. A képlet egyszerű: a bank egy magánszeméllyel vagy céggel szembeni követelést értékesít abban az esetben, ha az adóssal már nem célszerű, vagy nem éri meg foglalkozni.

– Mit ért azon, hogy „nem éri meg foglalkozni”?

– Amikor az adós nem teljesíti határidőre a törlesztését, akkor már hátralékkezelésről van szó. Persze a pénzintézet részéről van néhány hónapos belső kezelési idő, de amikor már a sokadik megkeresése sem eredményes, akkor inkább eladja a követelést olyan cégnek, amelynek fő tevékenysége a kintlévőségek kezelése. Ennek az EOS-nál tipikusan három fő területe van: a közüzemi és a telekommunikációs szolgáltatások, valamint a banki hitelek. Amennyiben a mostani irányt nézzük, az utóbbi években csökken a megvételre kínált közüzemi tartozások volumene, hiszen átalakulóban a közüzemi szolgáltatások piaca. A telekommunikációs tartozások piaca nagyrészt stabil, jelenleg banki tartozásból van a legtöbb

– Ezeket a nem fizető hiteleket egyesével adják el a bankok vagy csomagban?

– Jellemzően csomagban. Ne felejtsük el, egy-egy nagyobb pénzintézet esetében több ezer, de akár tízezer nem fizető adós is lehet a portfólióban. Éppen ezért komoly call-centerrel, szakképzett személyi állománnyal, ügyfélszolgálattal kell rendelkezni a nem teljesítő hitelek felvásárlására szakosodott cégeknek. Nálunk is több mint száz munkatárs foglalkozik az ügyfelek megkeresésével és a panaszkezeléssel. Azt, hogy mikor és hogyan lehet felvásárolni a nem teljesítő hiteleket, attól függ, hogy mikorra gyűlik össze egy akkora és olyan korú mennyiség, amit már el lehet, illetve el kell adni. Ezek a hiteladósok már mind túl vannak a telefonos, illetve leveles megkereséseken, amelyekre jellemzően vagy nem reagáltak, vagy nem volt eredményes az egyeztetés. A szol­- gáltatók vagy bankok ekkor kínálják fel eladásra ezeket a követeléseket: tendereket írnak ki a felvásárlásra.

– Mi egy nem teljesítő hitel felvásárlásában az üzlet?

– Induljunk messzebbről. A bank érdeke és alaptevékenysége az, hogy hitelezzen. Ám onnantól kezdve, hogy azt nem törlesztik, a pénzintézetnek már egyfajta terhet jelent. Ezzel együtt a bank egyértelmű célja, hogy egy szigorúan szabályozott belső folyamat révén újra fizetővé tegye, ebben segítse a késedelembe esett ügyfeleket. A pénzügyi vonatkozásokra nemzetközi szabályok adnak iránymutatást, amelyeknek meg kell felelni. Pénzügyi tartalékot, céltartalékot képez a bank a nem teljesítő kintlévőségekre, de innentől kezdve azokat ennek arányában veszteségként kell elkönyvelniük. Megpróbáljuk megbecsülni matematikai modellekkel, hogy ebből a halmazból öt–tíz év alatt – tehát nem azonnal – a már említett infrastruktúra mellett, milyen költségek mellett és mennyit tudunk behajtani.

– Akkor most szűkítsük le a kört a banki hitelekre.

– Igen, főként a leginkább jellemzőkre: a jelzálog-követelésekre, amelyek több szempontból sajátosak. Az ügyfél együttműködési készsége lényeges. A várható térülést leginkább a hitel fedezetéül szolgáló lakás elhelyezkedése határozza meg, így azt is, hogy mennyiért érdemes egy követelést megvenni, és milyen hozam remélhető tőle. Alapvetően a közös megállapodásra törekszünk minden ügyfelünkkel. Az a célunk, hogy a jogi út, vagyis a végrehajtás csak az utolsó fázis legyen, azaz igyekszünk minél előbb mindkét fél számára kielégítő megoldást találni a tartozás rendezésére. Persze az is fontos, hogy mindebbe mennyit kell a követeléskezelő cégnek befektetni, és később mennyit tud belőle realizálni: azaz, a befektetett tőke hozamot termeljen. A vételár azonban nem publikus, ahány adásvétel, annyiféle ár. A követelésállomány megvásárlása befektetés, egy üzlet, ami sok körülménytől függ: az ingatlanpiac rezdüléseitől éppúgy, mint a kormányzati intézkedésektől, vagy éppen a lakossági elkölthető jövedelemtől.

– A devizahitelek forintosítását hogyan fogadták? Mennyiben segített ez az intézkedés a nem teljesítő hiteleken?

– A forintosítás leginkább informatikai szempontból jelentett kihívást, hiszen rövid idő alatt kellett a vonatkozó matematikai algoritmusok és jogszabályok alapján elkészíteni a szükséges fejlesztéseket. Miközben az ügyfelek persze azoktól a bankoktól kapták meg az elszámolási egyenleget, amelyektől a követelést megvettük, és az arról szóló dokumentummal jöttek hozzánk, mi pedig aszerint számoltunk el az adósokkal. Ez a munka azonban egyetlen korábbi eseményhez sem volt fogható, hiszen a forintosítás korábban példátlan intézkedés volt. Ennek ellenére, ma már úgy gondolom, a forintosítás segített, nagyon sok olyan korábban nem teljesítő devizahiteles jött elszámolni hozzánk, akiknek korábban esélye sem volt arra, hogy a hitelét törlessze. Még ugyan van néhány, forintosítással kapcsolatos teendő, de ma már az utolsó fázisban vagyunk.

– Hol tart a jogszabályi háttér korszerűsítése, tudtommal nincs egységesség a piacon.

– A követeléskezelők szakmai szervezete, a MAKISZ, saját követeléskezelési törvényjavaslatot dolgozott ki. Rengeteg egyeztetés van mögöttünk, mind a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB), mind az Igazságügyi Minisztériummal és számos jogi, közgazdasági, pénzügyi szakértővel. Reményeink szerint még az idén az Országgyűlés elé kerülhet egy egységes szabályozás-tervezet. Fontos az egységes rendszer, hiszen a munkánkra rengeteg jogszabály vonatkozik. Az MNB mint felügyeleti szervünk ellenőrzi a szektor működését. A cél az, hogy a követeléseket a megbízóink, magunk és az adós szempontjából is hatékonyan kezeljük. Szintén egységesség kellene az adósokat megkereső telefonhívások rögzítésével kapcsolatban is. Ugyanis az MNB-től, valamint a NAIH-tól is eltérő elvárás vonatkozik erre: ezért is lenne célszerű az egységes jogszabályi háttér, a szektorális szabályozás. Az adós is tisztább képet kapna, hiszen sokszor nem egyértelmű számukra, miért hívjuk őket, mi a szerepünk. Mindig elmondjuk, célszerű velünk megegyezniük, s így elkerülhető a jogi eljárás. Ettől függetlenül kevés szó esik arról, hogy milyen sok kedvező megállapodás születik a hitelessel, ami nekünk is jó, hiszen egy-egy ügy sikeres rendezésével eredményesek lehetünk mi is. De ha most azt kérdezné, mi a legfontosabb előttünk álló feladat, azt felelném, nagyobb átláthatóságra, egységes szabályozásra lenne szükségünk. Ez ügyfeleink érdeke is.