Bűnügy
Új trükk az autólopásban
A rendőrség adatai és a szakértő szerint is immár a vidékiek vannak nagyobb veszélyben, ráadásul terjed egy új és pofátlan módszer

Opel, Suzuki, Ford és Volkswagen – ez a négy márka vezeti az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb hivatalos listáját a 2022-ben ellopott személyautókról. Vagyis a sorrend majdnem megegyezik az országosan forgalomban lévő személyautók márkalistájával, a különbség, hogy utóbbin a VW előzi a Fordot.
Ennél nagyobb kavarodás következik az ötödik helytől a körözéses listán, egyes márkákra kimondottan utaznak a bűnözők, míg másokra – úgy tűnik – kevesebb megrendelés érkezett mostanában.
Növekedett az eltűnt személyautók száma
A rendőrségtől megszerzett „lopás miatt elrendelt személygépjármű-körözések gyártmány szerinti TOP 20-as listájából” kiolvasható rossz hír az, hogy a táblázatban szereplő összes lopás száma 4,9 százalékkal emelkedett 2022-ben az egy évvel korábbi, szintén húszelemes adatsorhoz képest.
A tömegek által használt márkák után vizsgálva a listát, egyértelmű, hogy felülreprezentáltak a bűnözőknél a BMW-k és a Mercedesek is ahhoz képest, hogy mennyi fut belőlük országosan. Sajnos továbbra sem hozza nyilvánosságra a rendőrség a modellek szerinti sorrendet, pedig nyilván az lenne hasznos információ a vásárlóknak, hogy A-osztály, S-osztály, vagy éppen kisbusz szerepel a tolvajok megrendelései között leginkább egy mercis példával élve.
A tavalyi top 20-as listát összevetve a két évvel korábbival, egyértelműen a legjelentősebb változás a Renault, de főleg a Peugeot visszaesése a sorban. Tavaly láthatóan kevesebb francia személyautót loptak el a bűnözők a korábbinál.
Nagyon viszik a kismotorokat
A Magyarországon legnagyobb darabszámban ellopott gépjármű továbbra is a Simson, tavaly is az egykori NDK-s kismotor vezette az ORFK gépjárműves körözési listáját.
„Viszik őket külföldre, ahol aranyárban el lehet adni a Simsonokat. Vagy több lopott motorból összeraknak egyet, és azt viszik ki” – kommentálja a kismotor első helyét Vezda László, az Autóvadász Egyesület alapítója. Szerinte ezeket a kétkerekűeket könnyű elvinni, és nehéz utólag megtalálni, miközben azt látjuk már a hazai hirdetési oldalakon is, hogy sokat kínálnak 800 ezer és egymillió forint környékén, sőt drágábban is.
A gépjárművek tavalyi 20-as listáját összevetve az egy esztendővel korábbival százalékosan és értelemszerűen darabszámban is sajnos még nagyobb a növekedés, mint a személyautóknál.
Honda, Yamaha, Aprilia, Piaggio, Gilera – sorjáznak a motormárkák ebben a táblázatban, még ősrégi Csepelekből is elvittek bő tucatnyit a bűnözők tavaly. Vezda szerint mióta a covidjárvány idején látványosan megnőtt a robogós futárok száma, többet lopnak ezekből a tolvajok is. „Megnőtt az alkatrészigény is a motoroknál” – teszi hozzá.
A személyautós és motoroslisták egészét vizsgálva azt mondja a szakértő, hogy bár összességében emelkedett valamelyest a lopásszám (5–7 százalékkal), szerencsére nem jött be a jóslata, miszerint azt tippelte, hogy a drámai alkatrészár-növekedés miatt megugorhat a lopott személyautók iránti kereslet a feketepiacon.
Új módszer terjed a szakértő szerint
Megfigyelhető a tulajdonosok figyelmetlensége miatt a saját indítókulcs használatával történő eltulajdonítás, valamint az autószállító tréleren történő lopás.
Ezt erősíti meg Vezda válasza is ugyanerre a kérdésre. A lopott autók megtalálását segítő oldalára – valamint a hozzá – befutó információk alapján azt mondja, hogy vidéken terjed a besurranásos módszer, ami egyszerű és végtelenül pofátlan a bűnözőktől.
A családi házak udvarán sokszor lezáratlanul hagyott ajtókkal és a kocsiban lévő kulccsal visznek el jellemzően idős személyautókat úgy, hogy egyszerűen belopóznak az ingatlan területére.
Az ORFK – és a szakértő is – megerősítette, hogy továbbra is jellemző az idősebb, kis értéket képviselő, esetleg hátrahagyott üzemképtelen (egymillió forint alatti értékű) járműveket szétbontás és alkatrész-értékesítés, vagy hulladéktelepen történő leadás céljából ellopni.
Immár vidéken lopnak több autót és motort
Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, olyannyira, hogy a Magyarország egészéről eltűnt járműveknek évről évre több mint a kétharmada fővárosi bűncselekmény volt. A rendőrség statisztikái szerint ennek vége.
A 2022-ben országosan ellopott személyautóknak a 29,7 százaléka tűnt el Budapestről, a gépjárműveknek összességében pedig a 28,4 százaléka. Egyértelmű a fordulat a több évtizedes gyakorlathoz képest.