Belföld

Tovább tárgyalhatnak a BKV-finanszírozásról

Garancialevél a vizes vb-hez, állami tulajdonba kerül a Dagály Strandfürdő

Megszavazták a Budapesti Közlekedési Vállalat adósságátvállalásáról szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés ülésén, ám az a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozását egyelőre nem rendezi a főpolgármester szerint. Ezen túl jóváhagyták, hogy a 2017-es vizes világbajnokság fő helyszínét adó Dagály strandfürdő állami fennhatóság alá kerüljön.

BKV-finanszírozás 20150624
Hangsúlyos tömegközlekedési kérdések (Fotó: Varga Imre)

„Orbán Viktor miniszterelnökkel eddig mindig szót értettünk, s ez így lesz ezután is, még ha ettől nem is mindenki boldog” – jelentette ki Tarlós István főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésének szünetében a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) adósságának állami átvállalásával összefüggésben. A testület döntött a BKV Zrt. tartozásainak átvételét tartalmazó szerződésekről, így az államháztartásért felelős miniszter az Államadósság-kezelő Központ Zrt.-n keresztül legkésőbb június 30-ig megállapodást köt a vállalattal, és annak hitelezőivel.

Ismert, az Országgyűlés június 9-én megszavazott költségvetés-módosítás alapján az állam június 30-i hatállyal átveszi a BKV 52,3 milliárd forintos tartozásállományát a hozzá kapcsolódó járulékokkal együtt. A főpolgármester által jegyzett előterjesztés szerint ezt követően folytatódnak a tárgyalások a kormánnyal a közösségi közlekedés finanszírozását illetően. Tarlós István szerint ugyanis az erre szánt kasszából „alsó hangon” húsz-huszonöt milliárd forint hiányzik, az ez évi hiány pedig hozzávetőlegesen tizenötmilliárdot tesz ki. A javaslat vitájában kijelentette, a közlekedés finanszírozásával „mára elmentünk a falig” úgy, hogy ennek ellenére négy éve minden záráskor pozitív volt a BKV mérlege.

„A budapesti tömegközlekedés nagyon drága dolog, aminek súlyát nem tudják felmérni azok, akiknél mondjuk hat csuklós buszból áll a rendszer” – fogalmazott Tarlós, aki úgy vélekedett, a kormányfő pontosan tudja, miről van szó, és biztos abban, hogy megtalálják majd a megoldást.

Gy. Németh Erzsébet DK-s képviselő a vitában arról beszélt, hogy a főváros az elmúlt öt évben erőn felül finanszírozza a közlekedést tulajdonképpen „az állam helyett”. Kijelentette, megértik a problémát, hiszen a szocialista városvezetés is „ugyanezeket a csatákat vívta a saját kormányával”, így támogatják abban Tarlós Istvánt, hogy magasabb állami támogatást járjon ki a fővárosnak a közlekedés biztosításához.

Ehhez kapcsolódik az a szintén megszavazott javaslat, amely egyrészt jóváhagyta a 2017-es, budapesti vizes világbajnoksághoz szükséges garancialevelet, másrészt kiegészítésként tartalmazza azt is, hogy állami tulajdonba kerül a világbajnokság fő helyszínét adó Dagály strandfürdő. Az előterjesztéssel kapcsolatban Horváth Csaba szocialista képviselő elfogadhatatlannak nevezte, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a következő években hétmilliárd forinttal csökkentené a főváros támogatását, illetve, hogy „iskolákat, kórházakat, legutóbb pedig a Dagály strandot követelte a kormánynak”. A DK képviselői szerint indokolatlan az ingatlan átadása, ahogyan ellenezték azt is, hogy a kormány a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásának ellentételezésére újabb és újabb ingatlanokat „nyúlna le” Budapesttől.

Szintén tegnap a testület megszavazta a szervezeti és működési szabályzat módosítást, amely szerint főpolgármesteri hatáskörbe kerülnek a 3-as metróvonal felújításával kapcsolatos ügyek, így azokról közvetlenül a városvezető dönthet. Továbbá zárt ülésen döntöttek arról is, hogy a 3-as metró felújításhoz öt bankból álló konzorcium adjon majd kölcsönt.


Röviden
Véglegesítik a Balázs Mór-tervet

- Feszámolási eljárást kezdeményeznek a Rác fürdő két cége ellen. A felszámolóval kötendő üzemeltetési megállapodás alapján a létesítményt már az eljárás alatt meg lehet nyitni a nagyközönség előtt, majd a Budapest Gyógyfürdői És Hévizei Zrt. hatáskörébe kerül az üzemeltetés joga.

- Támogatta a közgyűlés a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötéséről, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításáról szóló, több mint kétszázmilliárd forint összértékű beruházás megvalósításának koncepcióját. A javaslat szerint a további tervezési munkák elvégzéséhez a főváros jövőre és 2017-ben legfeljebb egy-egy milliárdos forrást biztosít majd.

- Ügyvezető igazgatói pályázatok kiírásáról döntöttek a Katona József Színház, a Radnóti Miklós Színház, a Centrál Színház és a József Attila Színház esetében. A mostani megbízatások 2016. január 31-én járnak le.

- A budapesti közlekedésfejlesztést tartalmazó Balázs Mór-terv véglegesítésére kérték fel a képviselők a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatóját. A dokumentum megfogalmazza, hogy a két évvel ezelőtt jóváhagyott Budapest 2030 koncepcióban kitűzött célokat miként lehet a közlekedés eszközeivel támogatni.

- Elfogadták a főváros gazdaságélénkítési és munkahely-teremtési stratégiáját. A cél, hogy tizenöt éven belül Közép-Európa vezető gazdasági térségévé váljon.