Belföld
Tízezer diák véleményét kérik ki a nyelvoktatásról
Intézményvezetők, tanárok és a terület szaktanácsadói is kitöltenek egy számukra készült online kérdőívet
November 20. és december 8. között zajlik majd annak a felmérése, hogy a közoktatásban tanulók milyen nyelvoktatásban részesülnek, a vizsgálatban részt vevő iskolák felkérése a napokban várható – tájékoztatta lapunkat az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Ismert, a vizsgálatra vonatkozó kormányzati szándékot a nyár végén jelentette be Novák Katalin család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkár, aki hangsúlyozta: szeretnék látni, mi az oka annak, hogy bár a fiatalok nyelvismerete javul, de az ezt igazoló nyelvvizsga megszerzésében nem javulnak érdemben az arányok.
Lapunk megkeresésére az Emmi most azt közölte: a felmérésben, amelyet az Oktatási Hivatal az ELTE Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke szakértő oktatóinak bevonásával végez, száz általános iskola és hetven középiskola várhatóan mintegy 9600, 7. és 11. évfolyamos diákja vesz részt. Nekik egy a nyelvtanításra vonatkozó magyar nyelvű kérdőívet kell majd kitölteniük. Emellett az érintett intézmények vezetői, nyelvtanárai és a terület szaktanácsadói is kitöltenek egy számukra készült online kérdőívet.
Ez a mostani vizsgálat tehát az oktatást kívánja vizsgálni, azonban, mint ahogyan arról lapunk is beszámolt, az Emmi 2014–2015-ben bevezetett egy köznevelési idegennyelvi mérési rendszert is, amely két fő részből áll. Az egyik az országos nyelvi mérés, amelyben minden általános iskola hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulói vesznek részt, és az első idegen nyelv – amennyiben az az angol vagy a német – tudásszintjét az egész országban egységes eszközökkel méri fel. Ezek eredményéből kiderül, a diákok elérték-e a kerettantervben kitűzött célt: hatodik évfolyamon a Közös Európai Referenciakeret (KER) szerinti A1 szintű, nyolcadik évfolyamon az A2 szintű nyelvtudást. 2016-ban az országos idegennyelvi mérésben 2238 általános iskola hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulóinak tudását mérték fel. A másik vizsgálat a célnyelvi mérés, amelyben azt vizsgálják, hogy a diákok a hatodik évfolyamon a KER szerinti A2 szintű, nyolcadik évfolyamon a B1 szintű nyelvtudást elérték-e. Ebben tavaly kilencvenegy általános iskola 2539 hatodik évfolyamos és 1727 nyolcadik évfolyamos tanulója vett részt.