Belföld
Tarlós már biztos a megállapodásban
Fővárosi kölcsönnel hidalhatja át a forráshiányt a BKK addig, amíg a huszonnégymilliárd forintos állami támogatás megérkezik

A budapesti tömegközlekedés volt az egyik fő téma Tarlós István tegnapi sajtótájékoztatóján. A főpolgármester tájékoztatása szerint Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel csütörtökön tárgyalt a BKV működési finanszírozásának helyzetéről, és ennek kapcsán azt mondhatja: biztosan lesz megállapodás az idén. Ha ez nem történne meg, akkor jövőre „már csak pedagógiai okokból is” járatritkítás lépne életbe – fűzte hozzá a főpolgármester, de szerinte ez bizonyosan nem következik be. Tarlós ezzel együtt jelezte, nem fogják mindenáron elkerülni a járatritkítást, nem fognak „beleszakadni”, hogy ez nehogy megtörténjen.
Mint mondta, a központi költségvetésben meghatározott huszonnégymilliárd forint állami támogatást még nem utalták át, ezért a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében a főváros 13,5 milliárd forintos kölcsönt ad a közösségi közlekedés zavartalan működése érdekében a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK). Tarlós szerint a huszonnégymilliárd a napokban vagy egy-két héten belül megérkezhet. A nyugati nagyvárosok gyakorlatára hivatkozott, ahol a helyi tömegközlekedés finanszírozását nagyjából egyharmad-egyharmad arányban a közlekedési társaság, a városi önkormányzat és az állam oldja meg. Ezt figyelembe véve a magyar államnak évente körülbelül 49 milliárd forintot kellene erre a célra fordítania – mutatott rá, hozzátéve, hogy jelenleg összesen körülbelül negyvenmilliárd forintnyi, azaz 26,8 százalékos az állami részvétel a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásában.
A 3-as metró felújításával kapcsolatban arról számolt be, hogy újabb jelentést kapott a metró ellenőrzéséről: ebben tájékoztatták, hogy a szerelvényeket a forgalomba állás előtt minden esetben ellenőrzik, biztonsági kockázatot jelentő hibával szerelvény nem állhat forgalomba. A 3-as metró infrastruktúrája ugyan a tervezett élettartamát meghaladta, műszaki állapota leromlott, de a beavatkozások gyakoriságának növelésével sikerült csökkenteni a műszaki kockázatokat és a meghibásodások számát. A vasúti pálya állapota jelenleg megfelelő, az ellenőrzéseket folyamatosan végzik – hangsúlyozta Tarlós.
Azzal kapcsolatban, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén elnapolták a BKV Zrt. október elején hetven új autóbusz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésének jóváhagyását, azt mondta: a helyzet megváltozott, és másfél milliárddal drágább lenne a rendelkezésre tartási konstrukció, mint új buszok vásárlása. Szerinte ezt a konstrukciót már nem érdemes fenntartani.
Hozzátette, a BKV által üzemeltetett buszok átlagos életkora csaknem tizennyolc év, 2018-ig még 550 magas padlós, alacsony komfortfokozatú és továbbüzemeltetésre alkalmatlan jármű kivonása szükséges.
Röviden
„Értelmetlen ingatlanvesztésről beszélni”
- Szó nincs arról, hogy az állam a közösségi közlekedés működési finanszírozásáért kapna ingatlanokat – mondta a fővárosi ingatlanátadások kapcsán Tarlós István. A közgyűlés legutóbbi ülésén döntött arról, hogy a Fővárosi Önkormányzat egy VIII. kerületi, 887 négyzetméteres ingatlanát és egy VI. kerületi, 4358 négyzetméteres ingatlan tulajdonjogát ingyenesen átadja az államnak. Tarlós szerint „azért szabad néhány ingatlant átadni, mert ezek az átadások indokoltnak tűnnek”. Ingatlanvesztésről értelmetlen beszélni, mert köztulajdonból köztulajdonba kerülnek – tette hozzá.
- A főpolgármester közölte, a Dagály strandfürdőt a 2017-es vizes világbajnokság megrendezhetősége érdekében adják át. A konkrét átadásról azért nem született még döntés, mert egyezkedés zajlik az ingatlan értékéről és az üzemeltetés feltételeiről.
- Tarlós bejelentette, nem támogatja és nagy valószínűséggel a Fővárosi Közgyűlés sem fogja támogatni a Párbeszéd Magyarországért pártnak az olimpiai pályázatról, a Városliget beépítéséről és a római-parti mobil gátról szóló helyi népszavazási kezdeményezését.
- A főpolgármester szólt arról is, nagyon örül annak, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter is szakmainak és nem személyesnek tartja a vitájukat. Ha ezek szakmai viták, akkor ezeket nagyon könnyű megszüntetni. Át kell gondolni, hogy érdemes-e kéretlenül beavatkozni Budapest életébe – fogalmazott, hozzátéve: Budapestnek van választott köztestülete, amelyet nem érdemes levegőnek nézni, és nem érdemes jelentős fővárosi ügyeket „a háta mögött reszelgetni”.