Belföld
Tarlós István: Nem tréfadolog a fakocka
Valaki elhelyezte a metróajtók záródását akadályozó tárgyat két állomás között, mivel az olyan pontosan illik a vezetősínbe, mintha oda méretezték volna – mondta a főpolgármester
Kezdettől fogva hamis információk láttak napvilágot a BKK online jegyértékesítési rendszerével kapcsolatban – mondta tegnap Tarlós István a Budapestinfón. A főpolgármester tisztázta: a BKK sem finanszírozója, sem előállítója nem volt a projektnek, sem a közlekedési központ, sem a főváros eddig nem költött rá egy fillért sem, a történtek után pedig egyelőre nem is fog. A jegyértékesítési felület kidolgozója, finanszírozója, áruba bocsátója a T-Systems volt, amellyel a BKK csupán a szolgáltatás igénybevételére szerződött. A városvezető nyomatékosította, elvárja és követeli, hogy a cég német tulajdonosa ne hallgasson, hanem adjon magyarázatot a történtekre. Egyértelművé tette, „eszem ágában sincs hűbelebalázs módjára kezdeményezni a központ vezérigazgatójának, Dabóczy Kálmánnak a felmentését”, mivel túl keveset lehet tudni a hatósági vizsgálatok lezárultáig. A tizennyolc éves „etikus hekkerrel” kapcsolatban jelezte, „a vérét biztosan nem kívánom”, de egyelőre nem lehet tudni, hogy mi volt a motivációja.
Tájékoztatott arról is, hogy a T-Systems és a BKK teljes informatikai rendszere ellen több túlterheléses támadás zajlott, a teljes informatikai felületet a normálishoz képest több mint harmincszoros terhelésnek tették ki. Ez annyit jelent – folytatta –, mintha egy órán belül negyvenmillióan nézték volna meg a BKK weboldalát, amely az általa megkérdezett szakértők szerint háromszázmillió forintos költségráfordítást igényelhetett. Közölte, az eddigi jelek alapján a kiszivárogtatott adatok nem a rendszer meghekkeléséből származhatnak, hanem „személyes kiszivárogtatás történhetett, nem kizárhatóan a T-Systems személyi állományából”.
A főpolgármester beszélt a 3-as metró legutóbbi leállásáról is, amelyet egy fakocka okozott, megakadályozva a metrókocsi ajtajainak záródását. Közölte, a történtek nem veszélyeztették az utasbiztonságot, ám „nem tréfadolog a fakocka, mivel az olyan pontosan beleillik az ajtó vezetősínjébe, mintha oda méretezték volna”. Valaki szépen elhelyezte azt két állomás között, a csúcsforgalomban – jegyezte meg, majd hozzátette, az eset kapcsán hivatalból büntetőeljárás indult, közérdekű üzem jelentős mértékű megzavarása miatt, ami öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. „Ez az ügy a nápolyinál meg a kockafejnél nem áll meg” – vetítette előre a városvezető, utalva az üggyel kapcsolatban megjelent online cikkekre.
A pálya felújításával kapcsolatban előrelépést sikerült elérni, a harminchétből már tizenkét felújított metrókocsi Magyarországon van, ezek közül hat már forgalomban működik, a hetedik pedig napokon belül csatlakozik a flottához. Az eddig felmerült hibák miatt – mondta – a BKV több mint kétmilliárd forintos kötbérigénnyel fog élni a gyártó Metrowagonmashsal szemben.
A pályafelújítással kapcsolatban arról tájékoztatott, az északi szakaszra és az alagút helyreállítására vonatkozó tendereknél a BKV igazgatósága szerint a beérkezett ajánlatok huszonhárom, valamint tizenöt százalékos többletköltségei vállalhatók, ezért a vonatkozó vállalkozási szerződéseket augusztusban alá lehet írni. Hozzátette, az északi szakaszon már a felszíni pótláshoz szükséges előkészítés is zajlik. A középső és a déli szakaszra beérkezett ajánlatok negyvennégy, valamint negyvenhat százalékkal haladták meg a tervezett költségeket, ezért ezeket elutasították.
A finanszírozással kapcsolatban jelezte, eredményes egyeztetések folytak arról az EU illetékes szerveivel, hogy a 137,5 milliárdon túli esetleges többletköltségeket a főváros adott esetben biztosíthassa, a dokumentum elkészült, és aláírható állapotban van.
Az árvízvédelemre kitérve beszélt arról is, felajánlotta a beruházás ellen tiltakozó Lányi Andrásnak, a Védegylet alapítójának, ha az augusztusi közgyűlésig olyan, megfelelően alátámasztott szakvéleményt tár elő, amely a part menti helyett a Nánási út-Királyok útja nyomvonalat támogatja, akkor azt be fogja vinni a testület elé.
Őszre javítja ki hibáját a T-Systems
Őszre elkészül a vállalat saját költségén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) továbbfejlesztett, magas színvonalú online jegyértékesítési rendszere – közölte tegnap a T-Systems Magyarország. A cég az MTI-hez eljuttatott közleményében úgy fogalmazott, egy rendszer készítése az átadással nem fejeződik be, és annak voltak olyan hiányosságai, amelyek további fejlesztést kívántak. Az „állítólagos adatvédelmi incidensre” tekintettel a cég azonnal teljes körű auditot indított, a belső vizsgálaton felül felkért egy nemzetközi tanácsadó céget külső, független szakértői vizsgálat lefolytatására. A közleményben idézték Kaszás Zoltánt, a cég vezérigazgatóját is, aki azt mondta, a cél, hogy megerősítsék, ellenállóbbá tegyék az infrastruktúrát, amely „jóval biztonságosabban, többféle fizetési módot lehetővé téve készül el ősszel. Közölte, a tesztelésre a sebezhetőségek feltárására szolgáló, szabályozott technikai platformhoz tartozó, úgynevezett bug bounty módszereket is bevetnek, amelynek lényege, hogy a cég honorálja, ha valaki biztonsági rést talál a rendszerben, és azt jelenti”. A cég szerint kötelességük volt rendőrségi feljelentést tenni, ugyanakkor sajnálattal értesültek arról, hogy a gyanúsított egy fiatal diák, aki a médiában megjelent nyilatkozatai szerint jó szándékkal járt el.
(LMA)