Belföld

„Szuverenitásunk nem oldódhat fel”

Erdő Péter: A katolikus egyház saját jogrendje szakrális fegyelmi rendszer

Magyarország alaptörvénye élő keret, amely kifejezi a nemzet akaratát, azt a formát, amelyben élni szeretnénk – mondta Völner Pál igazságügyi államtitkár az alaptörvény elfogadásának ötödik évfordulója alkalmából rendezett konferencián.

Alkotmányunk jelentősége egykor és ma címmel rendeztek tegnap konferenciát Esztergomban. Az MTI beszámolója szerint Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: Magyarország szuverenitása nem oldódhat fel teljes egészében az uniós jogrendben, jogi berendezkedésünk elsődleges referenciapontja az alaptörvény.

Az alaptörvény rögzíti, hogy a nemzetközi jog hazai érvényesülésének alapja és háttere is a nemzeti szuverenitás. A nemzetközi szerződések érvényessége és alkalmazhatósága az alaptörvényen alapul, és az állami szuverenitás szempontjából legfontosabb döntéseket csak mi, magunk hozhatjuk meg – fogalmazott az államtitkár. Szólt arról is, hogy az alaptörvény szellemiségében tudatosan és vállaltan épít a történelmi alkotmányfejlődés vívmányaira és nemzeti identitásuk közös értékeire. Mindemellett modern, 21. századi alkotmány, amely tudatában van a globális kihívásoknak, és adekvát megoldásokat kíván adni azokra.

Völner kifejtette: az organikus alkotmányfejlődésre épülő szemlélet egyáltalán nem tekinthető egyedinek az európai alkotmányok sorában. Azok az alkotmányok, amelyek tételesen tartalmazzák a történeti hagyományokra hivatkozást, elsősorban a nemzeti szuverenitás és a területi autonómia körében utalnak rá, mint például a német, a spanyol vagy a francia alkotmány. A másik modell legitimációs eszközként hivatkozik a történeti örökségre, illetve a nemzeti hagyományokra. Ez a megoldás található a visegrádi négyek alkotmányaiban.

Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek Kodifikáció és legitimáció az egyházban című előadásában kiemelte: „a katolikus egyház saját jogrendje szakrális jellegű fegyelmi rendszer, amelynek írásba foglalása a történelem során különböző lépésekben és műfajokban történt, hivatalosan pedig csak 1917-ben foglalták össze és hirdették ki”. Ismertetése szerint a kánonjog első kodifikációja idején a törvényhozó célja nem új jogrendszer alkotása volt, hanem a már létező jog gyakorlatias és világos szerkezetű összefoglalása. X. Szent Pius pápa 1904-ben rendelkezett arról, hogy az egyház addig kiadott törvényeit világos rendbe foglalva gyűjtsék egybe, hagyják el, amit már hatályon kívül helyeztek, vagy ami kiment a szokásból, illetve bizonyos szabályokat alkalmazzanak a kor körülményeihez – mondta Erdő Péter.

Kukorelli István volt alkotmánybíró előadásában kiemelte: az alkotmánybíráskodási igény Magyarországon későn fogalmazódott meg, a kommunista diktatúra idején a hatalom egységességének elve kizárta a létrejöttét. Az alkotmánybíráskodásnak a politikai közgondolkodásban sincs sok előzménye. Az első mű Kossuth Lajos 1851-ben írt alkotmánytervezete volt, amelyben javasolja, hogy „állíttassék fel alkotmányőrszék”. A következő nagy gondolkodó, aki fölvetette az alkotmánybíróság intézményét, Bibó István volt 1956-ban, aki szerint „nem létezhet párt, amely az alkotmányosság klasszikus alapértékeit nem fogadja el”.