Belföld

Rétvári Tordainak: Sok sikert a zsoldosléthez

Kérdése nem más, mint a Soros által finanszírozott szervezet információigényének kielégítése – üzente az államtitkár

Jelenleg is folyamatban vannak a befogadó oktatás megerősítését szolgáló további fejlesztések – hívta fel a figyelmet Rétvári Bence az iskolai szegregáció kapcsán párbeszédes parlamenti kérdésre válaszolva.

„Már az első kérdéséből is látszik, önt eléggé szorosan fogják a Soros-hálózatban, hiszen kérdése nem más, mint a Soros György alapítványai által finanszírozott egyik szervezet perviteli és pertaktikai információ-igényének kielégítése. Sok sikert a zsoldosélethez!” – fogalmazott Rétvári Bence, a humántárca parlamenti államtitkára Tordai Bencének, a Párbeszéd képviselőjének írt válaszában. Tordai azt kérdezte, a minisztérium valóban nyújtott-e be fellebbezést azzal a Fővárosi Törvényszék által hozott elsőfokú ítélettel szemben, amely a Soros-féle Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekekért Alapítvány keresete nyomán megállapította: huszonnyolc vizsgált iskolában megsértik a cigány gyerekek iskolai szintű elkülönítésének törvényi tilalmát. Az érintett intézmények Budapest VII., VIII., IX. és XX. kerületében, valamint Egerben, Hevesen, Karcagon, Ózdon, Salgótarjánban, Szentesen és Tatabányán működnek. Utóbbi kapcsán a Boldogulj Tatabányán! nevű blogon felvetették, lehet vitatkozni a szegregált oktatásról, de a helyi sajátosságokat sem ártana figyelembe venni, amikor egy ilyen ítéletet meghoznak.

Hasonlóan látja Rétvári is, aki szerint a hátrányos helyzetű roma tanulók szegregációja, vagyis a homogén összetételű iskolák mögött döntően az adott térségben jelenlévő demográfiai, szociális és gazdasági okok húzódnak meg, amelyekre önmagában az oktatásnak csak részleges hatása lehet. Ettől függetlenül már látszanak a deszegregációs kormányzati törekvések eredményei, Magyarországon a roma gyerekek kilencvenegy százaléka jár óvodába, amely a nem roma gyerekek részvételi arányával szinte megegyező, nem mellesleg a legmagasabb a régióban. A Magyar Tudományos Akadémia idei publikációja alapján pedig a sajátos nevelési igényű tanulókra vonatkoztatva számított szegregációs index jelentősen csökkent 2008 és 2016 között – mutatott rá Rétvári.

Az államtitkár kitért arra is, a szegregáció megakadályozásáért további rendelkezések épültek be az egyenlő bánásmódról szóló törvénybe, az oktatás ágazati szabályozóiba, és jelenleg is folyamatban vannak a befogadó oktatás megerősítését szolgáló fejlesztések.