Belföld

Orbán–Tarlós: körvonalazódó megoldások

Rendkívüli ülést tart ma a közgyűlés, napirenden a közterület-használat

Kiderülhet a mai napon, hogyan alakul a fővárosi közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásának ügye, ugyanis Orbán Viktor kormányfő és Tarlós István főpolgármester tegnap más budapesti ügyek mellett erről is tárgyalt. Információink szerint több kérdésben is előrelépés várható.

Mintegy négy órán át tárgyalt tegnap Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester, részben a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) hosszú távú finanszírozásáról is. Információink szerint megoldás körvonalazódott az agglomerációs közlekedéssel kapcsolatban. Lapzártánkig sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a Miniszterelnökség nem közölt információt, a részletekről vélhetően ma nyilatkozik Tarlós István, aki sajtótájékoztatót hívott össze a Városházára.

Szintén ma tartja a múlt héten meghirdetett rendkívüli ülését a Fővárosi Közgyűlés, egyetlen napirendi pontként, fideszes képviselők indítványára „fővárosi közterület-használattal kapcsolatos rendkívüli intézkedések megtételéről” tárgyalhat a testület.

Amint korábban megírtuk, az Országgyűlés az előző héten elfogadta az egyes gazdaságpolitikai lépéseket tartalmazó javaslatot. Ennek része a Fővárosi Önkormányzat és a kerületek közötti forrásmegosztásról szóló törvény módosítása, amely szerint Budapest jövőre és az azt követő évben is másfél-másfél százalékkal több részesedéshez jut a kerületektől. Vagyis 2017-re az osztott bevételek ötvennégy százalékával rendelkezik majd, a többletet pedig a közösségi közlekedés finanszírozására köteles fordítani.

A Tarlós vezette főváros 2010 óta küzd a BKV hosszú távú finanszírozásának megoldásáért, amely az előző ciklusok alatt is súlyos gond volt. A főpolgármester többször hangsúlyozta, a közösségi közlekedés anyagi nehézségeit az okozza, hogy dacára annak, hogy nincs rá jogszabályi kötelezettsége, Budapest saját költségvetéséből fedezi az elővárosi járatok üzemeltetését és az állam által nyújtott lakossági kedvezményeket. Mindez együttesen körülbelül harmincmilliárd forintos hiányt okoz a vállalat kasszájában, így Tarlós egyik megoldásként ezek átvételét jelölte meg.

Emellett többször is kilátásba helyezte, hogy ha a közeljövőben nem oldódik meg a helyzet, „reális alternatíva lehet az agglomerációs közlekedés leállítása”. A kérdés az év során többször felszínre került a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter vezette Kormányinfókon is, ahol a tárcavezető kijelentette: amennyiben a főváros nem tudja megoldani a közösségi közlekedés üzemeltetésének ügyét, a kormány azt készséggel átveszi. A főpolgármester erre reagálva leszögezte: készek átadni a vállalatot.