Belföld

Nem új metrószerelvények érkeztek

Cáfolja a BKV vezetősége, hogy trükköztek volna a 3-as vonal tenderével

„Magam láttam, milyen részegységekből rakják össze a 3-as metró szerelvényeit, tehát biztosan nem igaz, hogy a raktárban voltak és kigördítették őket egy elfekvő készletből” – nyilatkozta lapunknak Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a járműfelújítással kapcsolatban megjelent sajtóhírekre reagálva. A felújítás az előre eltervezett ütemben halad, a szerződésben vállalt kötelezettségeknek megfelelően.

Semmi alapja nincs annak a Népszabadság által megírt információnak, amely szerint a már megérkezett 3-as metró szerelvényeit nem felújították, hanem teljesen újakat küldtek helyettük – mondta lapunk kérdésére Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója. Közölte, teljes egészében cáfolja ezt az információt, hiszen maga látta, „milyen részegységekből rakják össze a szerelvényeket”. Vagyis tévedés, hogy a raktárban voltak és kigördítették őket egy elfekvő készletből. Az említett lap cikkében több szakemberre, köztük Bíró Endrére, a Metróért Egyesület elnökére hivatkoztak, aki azt állította, körbemászta az utasteret, bemászott a kocsik alá, és ahol lehetett, benézett a műszerfal belsejébe. Ennek alapján jutott arra: új szerelvényekről van szó.

Bolla Tibor lapunknak kifejtette, a budapesti 3-as metróvonal korszerűsítéssel egybekötött járműfelújítása a tender kiírása alapján a nyertes pályázó feladata volt. Vagyis a régi kocsikat felelősen meg kellett vizsgálnia, majd eldöntenie, milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy a szerelvények minimum húsz évig üzemeltethetőek legyenek. A vezérigazgató szerint a cél az volt, hogy a járművek legalább két évtizedig fussanak az elérhető legalacsonyabb áron, ám egyes berendezések kötelező cseréjét már a kiírásban is szerepeltették. Mindezeken felül – folytatta – egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama hosszabb lesz, harminc évre nő.

Szintén a Népszabadság írt arról, hogy a főváros szerintük azért beszél felújításról vásárlás helyett, mert „másként nem lehetett volna helyzetbe hozni a nyertes orosz gyártót”. Ha ugyanis a tendert új szerelvényekre írják ki, a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak – következtettek.

A 3-as metró korszerűsítésének és járműparkjának felújítására kiírt közbeszerzési eljárást igazolhatóan széles körű verseny követte – mondta Bolla Tibor –, így a tender „semmilyen módon nem volt és nem is lehetett testre szabva”. Arra a kérdésre, indítottak-e mégis vizsgálatot azzal kapcsolatban, hogy felújított vagy új szerelvények érkeztek, az elnök-vezérigazgató úgy reagált, a megérkezett jármű ügyében „nem indokolt szakértői vizsgálat elrendelése”. Szakembereik azonban – folytatta – a kocsit alaposan megvizsgálják abból a célból, hogy az megfelel-e a szerződésben foglalt követelményeknek. Hozzáfűzte, a 3-as metró felújítási folyamata az előre eltervezett ütemben halad, a szerződésben vállalt kötelezettségeknek megfelelően.

A rekonstrukcióhoz kapcsolódó pótlóbuszbeszerzésről tegnap Lázár János nyilatkozott. A Miniszterelnökséget vezető miniszter megerősítette, Budapest fő közlekedési ügyeiben, így a buszbeszerzés kérdésében „Tarlós István főpolgármester részvételével tartott kormányülésen szeretnénk érdemi döntést hozni”. A kérdés a Fővárosi Közgyűlés holnapi napirendjén is szerepel, ekkor ülésezik a kabinet is.