Belföld
Nem csúszik a 3-as metró felújítása
Nincs ok a 2018-as határidő elhalasztására, és szó sincs arról, hogy süllyed a pálya – tette egyértelművé a főpolgármester

Sehol nem süllyed a 3-as metró, ezzel kapcsolatban szakmailag rendkívül primitív sajtóhírek jelentek meg – jelentette ki Tarlós István főpolgármester tegnap, a kéthetente tartott szokásos sajtótájékoztatóján. Kifejtette: a Kőér utcához közel valóban volt egy „felázás miatti mozgás”, ám ez nem az alagútban, hanem a felszíni szakaszon történt. A pályák és a szerelvények állapotáról azonban újabb jelentést kért, amelyben a szakma és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) vezetése amortizálódott eszközparkról és meghibásodásokról számolt be. Kijelentették azt is, hogy a 3-as metró nem baleset- vagy életveszélyes. „Tisztában van üzemeltetői felelősségével mind a városvezetés, mind a BKV, ezért, ha veszélyes állapot állna fenn a vonalon, azonnal leállítanák a szerelvényeket” – szögezte le a főpolgármester, majd nyomatékosan megkért minden jelenlévő újságírót, „indokolatlanul ne riogassák a budapesti lakosokat, akiknek így is van épp elég problémájuk”.
Beszámolt arról is, hogy a szerelvények és a pálya felújításának idején a legnagyobb gondot a felszíni közlekedés megszervezése jelenti majd, mivel nagyjából százötven busszal kéne pótolni a kieső metrószakaszokat, ami összesen tizenötmilliárd forintba kerülne. Hangsúlyozta, a főváros ezt az összeget mindenképpen biztosítja, akár saját tartalékaiból is. Kifejtette, már utasítást adott arra, hogy haladéktalanul írjanak ki közbeszerzést a szükséges „kitérők, lekötések és sínek” beszerzésére. „Jelenleg nincs rá ok, hogy a 2018 végére tervezett átadást elhalasszuk” – húzta alá.
Az újpalotai villamosvonallal kapcsolatban kijelentette, az még ebben a ciklusban, legkésőbb 2019-ig elkészülhet a Baross tér és az Újpalotai szakaszon, ami így százmilliárd forinttal olcsóbb, mintha a 4-es metrót hosszabbítanák meg északi irányba. A pálya azonban biztosan nem éri el az Astoriát, mivel a tér szerkezete teljesen alkalmatlan egy ilyen beruházásra. A fejlesztés miatt le kell bontani mintegy negyven, többnyire elhasználódott ingatlant is, így a bérlőkkel és tulajdonosokkal már zajlanak az egyeztetések.
Tarlós István reagált a Magyar Liberális Párt neki címzett levelére is, amelyben számon kérik a 3-as metró felújítását és további P+R parkolók építését javasolják. A főpolgármester ismét elmondta, a 3-as metró rekonstrukciójáért elődei „egy mozdulatot sem tettek”, a 4-es metró befejezését pedig félévente elhalasztották. Ennek alapján kijelentette: a liberálisok „biztosan csak viccelnek velem”, főleg azért, mert például a szintén „számon kért” 4-es metró meghosszabbításához soha nem készítettek kiviteli tervet, „egy fillér sem volt rá” és az unióval sem tárgyaltak róla. „Ez olyan, mintha most megígérném, hogy lakótelepet létesítek a Marson, majd tizenkét év múlva azt kérném számon, hogy mikor fejezik be, hiszen én ezt már tizenkét éve elkezdtem” – fogalmazott a főpolgármester.
Elhangzott még
Függőben a BKV finanszírozása
- Egyelőre nem kapott választ a főváros a kormánytól arra a javaslatcsomagra, amely mások mellett a BKV hosszú távú finanszírozását is tartalmazza.
- Túl van a félidején a Széll Kálmán tér átépítése, a teljes beruházás 2016 májusára készül el. A megvalósítás időtartama 442 napról 533 módosult, így a már elkészült teret az eredeti tervhez képest három hónapos csúszással adják át.
- A jelenleg is zajló nagyberuházásokkal kapcsolatban a főpolgármester elmondta, a budai fonódó villamost 2015. december 23-án, a Lánchídnál folyó alagútépítést 2016. március 16-án, a Budaörsi út felújítását 2015. november 24-én, az M1-M7-es csomópont átépítését pedig 2016 áprilisában fejezik be.
- Önálló fővárosi céget hoznak létre a közbeszerzési eljárások lebonyolítására a parlament szeptemberi, közbeszerzési szabályokkal kapcsolatos döntése alapján.
- Elkészültek a fővárosi tervek a lassan ötvenéves HÉV-szerelvények felújításáról. A munkálatok a BKV műhelyében, magyar kivitelezővel, az önkormányzat saját cégének megvalósításával folynának, vagyis szükségtelen lenne közbeszerzést kiírni. Összesen háromszáz kocsi rendbetételéről van szó, a beruházás pedig így hatvanmilliárd forintba kerülne.
- Támogatja a főpolgármester – a Szent Margit Kórház felújítása mellett –, hogy az új budapesti sürgősségi centrum a Szent János Kórház helyén épüljön. Kérdésünkre, megkereste-e már a kormány a helyszínt illetően, annyit mondott, Rogán Antallal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda leendő vezetőjével kiváló a munkakapcsolata.