Belföld

Milliók Ujhelyi sofőrjének

„Ha kitart az árvíz, veszek még egy Lamborghinit”

A szegedi csoda sikereiben fürdő cégvezetők néhány évig bujkáltak Szegeden, a Botka-féle városvezetés pedig még azt is igyekezett elfelejteni, hogy a Szeviéppel közös gazdasági társaságot alapítottak – mondták forrásaink a cég tizenegymilliárd forintos csődjéről.

„Botka Lászlótól nem szép, hogy elhatárolódott a Szeviéptől (írjuk le egyszer a szegedi cég teljes nevét: Szeviép Szerkezet- és Vízépítő Zrt.), bár az igaz, hogy a kapcsolat igazi ápolója nem ő, hanem Ujhelyi István, az Országgyűlés akkori szocialista alelnöke volt” – mondták a Szeviép Zrt. karrierjét közelről ismerő forrásaink. Az elhatárolódás persze akkor történt, amikor a cég 2010 júniusában csődeljárás, majd felszámolás alá került. A polgármester biztos abban, hogy a mostani „kényelmetlenségek elmúlnak” – számolt be a történtekről a Délmagyarország.

Összegezve a kis „kényelmetlenséget”: a Szeviép Zrt. csődjének a hatósági iratok szerint 433 alvállalkozó esett áldozatul, korábban 6,5 milliárdról, újabban már tizenegymilliárd forint kárról szól a fáma. „A szegedi csoda sikereiben fürdő cégvezetők néhány évig bujkáltak, a Botka-féle városvezetés pedig még azt is igyekezett elfelejteni, hogy a Szeviéppel közös gazdasági társaságot alapított, együtt tették le egy milliárdos beruházás alapkövét, s közösen vágták át az új Szeviép-székház szalagját” – mondták forrásaink.

Az ügyben csődbűncselekmény miatt emeltek vádat a cég három vezetőjével, P. Lászlóval, B. Sándorral és O. Józseffel szemben. Az ügyészség szerint a jelentős vagyonvesztést az okozta, hogy a vádlottak, mint a cég igazgatósági tagjai, 2007-től az észszerű gazdálkodás követelményeivel ellentétesen rendszeresen nyújtottak nagy összegű kölcsönöket részben a Zrt. tulajdonában álló gazdasági társaságoknak, részben magánszemélyeknek. A körülmények olyanok voltak, hogy akik a kölcsönt fölvették, azoknak esélyük sem volt annak visszafizetésére. Az ügyészség szerint másfél milliárd forintot vittek ki így a társaságból.

Hogy a többi eltűnt pénznek mi lett a sorsa, még nem tudni, s nem is biztos, hogy ebben a büntetőeljárásban kiderül. Az viszont bizonyos, hogy az egyik kölcsönfelvevő Ujhelyi István, jelenlegi MSZP-s európai parlamenti képviselő akkori sofőrje volt, aki ezt tanúként maga is elismerte a büntetőeljárásban. A kölcsönnyújtás időtartama a vád szerint két évig tartott, hetente-kéthetente egy-két millió forintos tételekben, s a sofőr a Szeviép egyik leányvállalatának ügyvezető igazgatója is volt. Brüsszelbe már nem kísérte el főnökét, helyette a száz százalékban önkormányzati tulajdonú a szegedi repülőtér igazgatója lett, igazolva a tételt, a „tehetség” utat tör magának.

A Szeviép üzleti karrierjét az árvízvédelmi munkálatok idején alapozta meg 2002 után, amikor a Botka–Ujhelyi páros átvette a város irányítását, illetve az országgyűlési körzet szolgálatát. Szolgáltak és védtek, ahogy egy városi közgyűlési forrásunk mondta, a Szeviép egyik tulajdonosa így lelkesedett: „Ha még két hétig kitart az árvíz, veszek még egy Lamborghinit.”