Belföld
Mérföldkő a budapestiek életében
Aláírták a 3-as metró felújításáról szóló szerződést – a kétszázhatvanegy szerelvény átlagéletkora meghaladja a harminc évet

Szalóki Flórián (balra), Bolla Tibor (mellette), Fónagy János és Tarlós István (mögöttük) írta alá a megállapodást (Fotó: Csudai Sándor)
Aláírta tegnap a 3-as metró felújításáról szóló beruházás támogatási szerződését Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára.
Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára a dokumentum szignózása előtt arról beszélt, olyan beruházást sikerült „sínre tenni”, amelyre „lélegzet-visszafojtva várt több millió ember”. Kijelentette, a támogatási szerződés mintegy száznegyvenmilliárd forintról szól, amely százhúszmilliárd uniós-, húszmilliárd központi forrásból tevődik össze. Ennek köszönhetően – folytatta – „eldördült a startpisztoly”, a BKV elindíthatja a rekonstrukcióhoz szükséges közbeszerzéseket. Felidézte, a 3-as metróvonalhoz tartozó kétszázhatvanegy jármű átlagéletkora meghaladja a harminc évet, az ebből adódó hibák pedig egyértelművé teszik a teljes felújítás szükségességét.
Hozzáfűzte, a kormánynak szívügye, hogy a fővárosiak biztonságosan és megfelelő színvonal mellett közlekedjenek, így a 2019 júniusában záruló 3-as metró beruházás „mérföldkő a budapestiek életében”.
Tarlós István arról beszélt, a vonalon naponta félmillió ember utazik, ennek ellenére például a Kálvin térnél, ahol „randevút ad egymásnak a 3-as és a 4-es metró”, a közlekedők időutazáson vesznek részt átszálláskor vissza a hetvenes-nyolcvanas évekbe, ám ennél a fővárosi állampolgárok „vitathatatlanul többet érdemelnek”.
A főpolgármester közölte, a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első: az elmúlt években a BKV Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ, a Budapest Közút és szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében. Most további munkára szerződnek – folytatta – és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között.
Beszélt arról is, hogy a beruházás elindításához kellett az is, hogy a kormány rendezze a BKV adósságállományát, amely „az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett”. Így – folytatta – a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a felújítást, de még azt is „elintézte”, hogy erre 2015-ig az utódainak se legyen lehetőségük.
A városvezető rámutatott, az utóbbi időben slágertémává vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, „egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak”. Nem tagadható – közölte –, hogy lesznek kényelmetlenségek, de „senki nem várhatja el, hogy észrevétlenül újítsanak fel egy tizenhét kilométer hosszú metróvonalat”. Végül Tarlós István köszönetet mondott a kormánynak és Orbán Viktor miniszterelnöknek, hogy elősegíti a beruházást, valamint a NFM vezetőinek a szakmai segítségért.