Belföld

Még nem döntöttek a zónahatárokról

Tarlós István: Liberális legenda, hogy a mostani városvezetés csak üzemeltet, de nem fejleszt, soha nem volt ennyi előkészítési terv

Jópofa, hogy Horváth Csaba szocialista képviselő a dugódíjat Tarlós-adónak nevezi, de nem túl eredeti – fogalmazott tegnap Tarlós István főpolgármester. Bejelentette azt is, támogatja Lázár János kancelláriaminiszter felvetését, hogy 2021-től érdemes leválasztani Pest megyét a fővárostól a fejlesztési támogatások körében.

Kocsis és Tarlós 20151003
Kocsis Máté és Tarlós István (Fotók: Varga Imre, Horváth Péter Gyula)

Budapesti Közlekedésfejlesztési Tanács létrehozását javasolja a főváros a kormánynak – jelentette be tegnap Tarlós István főpolgármester a szokásos Budapest-infón. A szervezet feladata lesz a fővárosi fejlesztések rangsorolása, összehangolása és a források koordinációja, annak érdekében pedig, hogy megfelelően kezeljék az uniós és a központi költségvetésből származó támogatásokat, „tervszerződést kell kötni” a kormány és Budapest között. Ehhez kapcsolódva javasolni fogják, hogy 2016 januárjától álljon fel egy olyan cég, amely a közbeszerzések teljes lebonyolítását végzi – mondta a főpolgármester.

Miután a teljesség igénye nélkül felsorolta a már elkészült s az éppen folyamatban lévő budapesti beruházások egy részét, Tarlós István közölte: liberális legenda, hogy a mostani városvezetés csak üzemeltet, de nem fejleszt. „Soha annyi előkészítési terv nem állt készen Budapesten, mint most” – hangsúlyozta. Ehhez kapcsolódva kijelentette, támogatja Lázár János kancelláriaminiszter felvetését, hogy 2021-től érdemes leválasztani Pest megyét a fővárostól a fejlesztési támogatások körében, hogy a térség sikerrel tudjon indulni az uniós pályázatokon.

Tarlós István kitért a „Mahir-szerződésekkel” kapcsolatos sajtóhírekre is. Néhány nappal ezelőtt több orgánum cikkezett arról, hogy a fővárosi önkormányzat tervei szerint októberben egyoldalúan szerződést bont Simicska Lajos reklámcégével, a Mahir Cityposter Kft.-vel, s elbontja a budapesti közterületekről a hirdetőoszlopait. A főpolgármester közölte, a felmondott megállapodásokat 2006 márciusában „szövegsze­rűen” fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, s a kontraktusban olyan, szokatlan kitételek szerepeltek, hogy „az rendes felmondással nem szüntethető meg, ráadásul a Mahir által fizetendő szerződéses összeg nem vizsgálható felül, s még az infláció mértékével sem növelhető”. Hozzáfűzte, a 2015-ös ellenőrzések során derült ki, hogy a Mahir által telepített oszlopok és légszennyezettség-mérők nem működnek, illetve nem önállóan mérnek.

Arra reagálva, hogy Gy. Németh Erzsébet DK-s fővárosi képviselő „feljelentéssel fenyegetőzött”, közölte: „Valaki köt egy kedvezőtlen szerződést, évekig dekkol mint hatalom, majd évek múlva előáll, hogy az általa megszavazott szerződést miért nem ellenőrzik. Ehhez azért vastag bőr kell.”

A főpolgármester beszélt a Széll Kálmán tér felújításáról is, amelynek három hónapos csúszását az okozza, hogy a korábban kiírt közbeszerzési eljárás eredményét megtámadták, de végül a Közbeszerzési Döntőbizottság a Budapesti Közlekedési Központnak adott igazat. Ennek okán a kivitelezésre eredetileg tervezett két nyári és egy téli időszak helyett a csúszás miatt két téli és egy nyári időszak állt rendelkezésre.

A dugódíjról a főpolgármester megjegyezte, „jópofa, hogy Horváth Csaba szocialista fővárosi képviselő azt »Tarlós-adónak« nevezi”, ám ez nem túl eredeti”. Kijelentette, az unió a 4-es metró megépítéséhez nyújtott támogatásból „biztos jó pár milliárdot visszavenne”, ha nem vezetnék be a sarcot. A zónahatárokat illetően – folytatta – nincs végleges döntés, és a díjakról sincs értelme beszélni addig, amíg a kormány nem annulálja azt a jogszabályt, amely tiltja a dugódíj bevezetését.