Belföld

Korai nevelés a szelektív gyűjtésre

Budapesti iskolásoknak indított speciális képzést a hulladékgazdálkodásról az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés

A Nemzeti alaptanterv mellett törvény is előírja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos ismeretek oktatását. Mivel a szelektív hulladékgyűjtés egyre inkább előtérbe kerül, szükségszerű, hogy a közeljövőben az oktatásban és a nevelésben is nagyobb teret kapjon – hívják fel a figyelmet civilek.

környezettudatosság 20140924A Nemzeti alaptanterv része a környezettudatosság oktatása (Fotó: Csudai Sándor)

Játékos feladatokkal, úgynevezett élménypedagógiai módszerekkel tanulhatják meg a budapesti iskolások az idei tanévben, hogyan lehet újrahasznosítani a szelektíven gyűjtött hulladékot. Az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés (IKSZ) most először induló környezeti nevelési programjában negyvenöt általános iskola mintegy tizenötezer diákja vesz részt. A kezdeményezés célja, hogy fejlessze a korosztály környezeti érzékenységét. A programot a főváros V., XI., XIV. kerületében indította el, és januártól várhatóan tovább bővíti az idén tízéves nonprofit szervezet.

A környezetvédelmi programban tartott tanórákon a csomagolások teljes életciklusát mutatják be a nebulóknak. A fiatalok olyan gyakorlati kérdésekre kapnak válaszokat, mint például, hogyan előzhetik meg a hulladékképződést, vagy mi történik az italoskartonok újrahasznosításakor. Egy kisfilm segítségével azt is bemutatja az IKSZ, hogy milyenné válhat hazánk klímája 2050-re, ha nem figyelünk a környezetünkre.

A fiatal generáció már óvodáskorban tanul a szelektív hulladékgyűjtésről, ezért az ismeretek elmélyítését az általános iskolában is folytatni kell – mondta az akcióval kapcsolatban Baka Éva, az IKSZ ügyvezető igazgatója. A hulladékgazdálkodási alapelvek megértésével és a helyszíni bemutatókkal a gyerekek érzékenyebbé válnak a környezetvédelemre. Mivel a szelektív gyűjtés egyre inkább előtérbe kerül, szükségszerű, hogy az oktatásban és a nevelésben is nagyobb teret kapjon. Ez a törekvés jogszabályi szinten is megjelenik, hiszen törvény írja elő az ilyen ismeretek oktatását, továbbá a témakör része a Nemzeti alaptantervnek is. Az ingyenes interaktív tanórákkal az IKSZ segíteni kívánja az intézményeket, hogy anyagi ráfordítás nélkül felelhessenek meg a kötelezettségnek.

Az IKSZ 2004-es megalakulása óta igyekszik tudatosítani az emberekben, hogy az átlagosan hetvenöt százalékban papírból készülő tejes- és gyümölcsleves dobozok szelektíven gyűjthetők, a bennük lévő értékes papír pedig újrahasznosítható. Így az elmúlt tíz évben tizennégyezer tonna italoskartonból tízezer-négyszáz tonna „újrapapír” készülhetett. Ma már az egy év alatt hulladékká váló dobozok huszonkét százalékát gyűjtjük szelektíven.