Belföld

Kigyulladt egy katonai kiképzőgép

Nincs „előzetes jelentés”, a csehországi Gripen-balesetet még vizsgálják

Leszállás előtt kigyulladt a Magyar Honvédség egyik Jak–52-es kiképző repülőgépe tegnap, dél után nem sokkal, Szolnokon.

A két pilóta kiképzési gyakorlatot végzett, a baleset előtt közel egy órát tartózkodott a levegőben – jelentette be Benkő Tibor vezérkari főnök a Honvédkórház előtt tartott sajtótájékoztatóján. Elmondta, a lángok akkor csaptak fel, amikor a katonák ráfordultak a kifutópályára. A főpilóta letette a gépet a földre, de közben súlyos égési sérüléseket szenvedett – őt a Honvédkórház égési osztályán ápolják. Az, hogy a tűz csak a feladatteljesítés végén ütött ki, számára azt jelzi, nem mulasztás történt, sokkal inkább műszaki hiba állhat a háttérben.

Az ügyben megsérült Jak–52-es 2014 októberében esett át az időszakos vizsgálaton, a számára engedélyezett kétszáz órából eddig kilencvenhetet töltött a levegőben. Benkő utalt rá, az elmúlt évben és az idén a Magyar Honvédség pilótái a korábbinál messze többet repültek.

A vezérkari főnököt a csehországi Gripen-balesetről is kérdezték. Megerősítve lapunk információját leszögezte, az eset kivizsgálása még folyamatban van. Lapunknak a szaktárca névtelenséget kérő illetékese úgy fogalmazott, könnyű helyzetben vannak a balesetről író magyar újságírók, hiszen „állításaikat a vizsgálatnak ebben a szakaszában sem cáfolni, sem megerősíteni nem lehet”. Egy biztos: nincsen semmiféle „előzetes jelentés”, amire hivatkoznak – ilyen már csak azért sem születhetett, mert egy balesetről egy hivatalos összegző anyag készül, amelyet az ügyben érintett mindhárom fél, azaz most a magyar, a cseh és a svéd, közösen alakít ki a megismert tények alapján.

Benkő korábban arról beszélt, teljes felelőtlenség a szakterület és az események korrekt ismerete nélkül, pusztán innen-onnan összekapart részletekre alapozva végkövetkeztetéseket levonni, majd azokat világgá kürtölni. Az, hogy a vadászgép a kifutópályára úgymond „rövidre” érkezett, éppúgy lehet a pilóták, mint a földi irányítás, netán az időjárás hibája. Egyetlen kétüléses oktatógépet sem alakítottak ki úgy, hogy a benne ülők erőszakosan egymás ellen dolgozhassanak, azaz egyszerre tapossák például tövig a féket és húzzák ütközésig a gázkart, ahogy arról az Index írt. Forrásunk szerint továbbá igaztalan azzal vádolni az egyik pilótát, hogy puszta presztízsből ő akart irányítani, s ezzel tönkretett egy tizenegymilliárd forintos vadászgépet. Az elmondottaktól függetlenül természetesen lehet emberi oka a balesetnek, de ezt csak akkor lehet kijelenteni, ha minden részletet tisztáztak a szakértők.