Belföld
„Kétségbeesett kampánykísérlet”
Tarlós István: A BKV forrásait korábban évtizedekig elherdáló szocialisták igyekeznek valótlan helyzetet kreálni metróügyben

A jelenlegi városvezetés előkészítette a 3-as metró felújítását, a sínek cseréje már zajlik (Fotó: Kövesdi Andrea)
Megpróbál úgy tenni az MSZP, mintha két évtizeden át ütemterv szerinti, szakszerű munka zajlott volna a budapesti metrófelújításokat illetően, ám ez nem több kétségbeesett kampánykísérletnél – írta tegnapi közös közleményében Tarlós István főpolgármester és Wintermantel Zsolt fővárosi közlekedési tanácsnok. Úgy fogalmaztak, a BKV forrásait korábban évtizedekig elherdáló szocialisták igyekeznek valótlan helyzetet kreálni.
A dokumentumban számba veszik azokat a felújításra szoruló közlekedési eszközöket, amelyeknek rekonstrukcióját már az előző városvezetés regnálása alatt el kellett volna kezdeni. Idetartozik a mai formájában negyvenegy éves kisföldalatti: „hozzá se nyúltak a szerelvényeihez”. A 2-es metró ügyében szintén nem történt érdemi előrelépés, a felújítást mintegy „nyolc évig készítették elő, majd négy évet dolgoztak rajta, ám az új kocsikat 2010 után a jelenlegi városvezetésnek kellett beszereznie” – emlékeztetnek. Hozzáteszik, a biztonsági berendezések cseréjét tavaly szintén a mostani vezetésnek kellett elvégeznie.
Megemlítik a 4-es metrót is, mondván, építésébe felelőtlenül belefogtak elődeik, majd sok rossz szerződéssel visszafordíthatatlanná tették, és 2002 és 2010 között is képtelenek voltak megépíteni. Mint írták, az első szakaszában, 1976-ban beüzemelt 3-as metró 2010-ben harmincnégy éves volt, de a vonal meghosszabbításával már 1994-től kampányolt az MSZP–SZDSZ-es városvezetés, de soha nem történt semmi. A közlemény szerint a meglévő vonalszakasz felújításáról húsz éven keresztül az MSZP és az SZDSZ soha semmiféle döntést, tervezési, engedélyezési, kivitelezési előkészületet nem hozott, illetve nem tett. Ezzel szemben a jelenlegi városvezetés 2014-re részletesen elemezte és előkészítette a felújítást. A síncserék már zajlanak. Tekintettel az előzményekre, semmi garancia nincs arra, és semmi valószínűsége sincs, hogy egy baloldali pártok által támogatott városvezetés eredményesebben, hatékonyabban működhetne együtt a jelenlegi kormánnyal a szükséges források megteremtésének érdekében – zárta közleményét Tarlós István és Wintermantel Zsolt.
Kunhalmi Ágnes, az MSZP budapesti elnöke még pénteken nyilatkozott úgy, hogy a 3-as metró végstádiumba került, felújítása nem tűr halasztást. Arra a kérdésre, hogy 2010 előtt, az MSZP kormányzása idején miért nem kezdték meg a felújítást, azt mondta, amíg a 4-es metró nem készült el és a 2-es metró felújítása folyt, nem lehetett elkezdeni a 3-as rekonstrukcióját. „Tarlós István úgy vette át Budapestet, hogy megfelelő fejlesztési tervet hagytak az asztalán a metróvonal felújítására” – állította.