Belföld

Januárban lehet döntés a BKV-ról

Budapest az állam fenntartásába utalja az elővárosi közösségi közlekedést

Leadja a főváros az elővárosi közlekedés finanszírozásának gondját, az agglomerációnak a jövőben erről az állammal kell tárgyalnia – jelentette be tegnap Tarlós István főpolgármester az Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott hétfői egyeztetéséről beszámolva. Közölte azt is, nem fogadja el a forrásmegosztás módosítását, mondván, az állam ezzel semmit nem tett hozzá az általa adott feladatok ellátásához.

Tarlós 20151223
Részeredmények. Tarlós István még tárgyal a kormánnyal (Fotó: Nagy Balázs)

Nem jutott teljes megállapodásra hétfői tárgyalásán Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester, csupán részeredmények születtek a közösségi közlekedés finanszírozásának ügyében – tájékoztatott tegnap a városvezető a csaknem négyórás egyeztetésről. Közölte ugyanakkor, hogy az Országgyűlés által előző héten elfogadott törvénymódosítás – amely emeli a kerületek adóbevételeiből nyújtott hozzájárulás mértékét a főváros felé – nem azt tartalmazza, amit ő kezdeményezett. Úgy fogalmazott, a budapesti tömegközlekedés problémáját csak azon az áron oldja meg a módosítás, hogy a fővárosi önkormányzat egyéb kötelező feladatait teszi forráshiányossá.

Megírtuk, a főpolgármester többször is jelezte, Budapestnek nincs törvényi kötelezettsége sem az elővárosi közlekedés finanszírozására, sem az állam által nyújtott utazási kedvezmények biztosítására, amelyek összesen mintegy harmincmilliárd forintos hiányt okoznak közösségi közlekedés éves költségvetésében. Ha e két feladatkört átvennék a fővárostól, vagy központi többletforrást biztosítanának rá, a büdzsé helyzete stabilizálódhatna.

A kormányfővel való tárgyalás után azonban Tarlós István azt nyilatkozta, az állam az intézkedéssel semmit nem tett hozzá az általa adott feladatok ellátásához, sőt, az eddiginél is kevesebbel járul hozzá az önkormányzati hatáskörbe eső kötelezettségekhez. A jövő évi elvonásnál jóval kevesebb a helyi iparűzési adó részesedésének kismértékű, másfél százalékos emelése, ám azt sem az állam adja többletként, hanem a kerületeknek eddig átnyújtott kontingensből vesz el – magyarázta a városvezető, hozzátéve, ismeretei szerint még nem zajlott le a budapesti feladatok és források összehasonlítása sem. Tarlós úgy folytatta, a legújabb törvénymódosítással a főváros költségvetésében 20,7 milliárd forintos hiány keletkezik, ráadásul a jogszabály figyelmen kívül hagyja Budapest indokolt és előkészített fejlesztési igényeit, az uniós pályázatok önrészeit. A főpolgármester hangsúlyozta azt is, a miniszterelnökkel folytatott tárgyaláson a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) hosszú távú finanszírozásában nem egyeztek meg, a törvénymódosítással pedig nem ért egyet, és nem fogadja el azt.

Annak ellenére – folytatta –, hogy ebben nem, másban sikerült dűlőre jutni: a főváros leadja az elővárosi közlekedés finanszírozásának gondját, s a jövőben nem foglalkozik vele. Tarlós kijelentette, erről a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk. Információink szerint elképzelhető, hogy ennek folyományaként megvalósul az a korábban már többször felmerült terv, amely szerint a HÉV-vonalak működtetését a MÁV alá rendelnék, így lehetőség nyílna azok régóta esedékes rekonstrukciójára is. Ennek révén ugyanis a pályák a kevésbé fejlettebb régiók uniós támogatási körébe kerülnének, így könnyebben lehívható lenne a felújításukhoz szükséges forrás is.

Tarlós István tájékoztatása szerint a kormány és a főváros között januárban folytatódnak az egyeztető tárgyalások, a közvéleményt pedig csak ezt követően tájékoztatják a végleges döntésekről.


Átírták a szabályokat

Módosította a Budapest tulajdonában álló közterületek használatáról szóló rendeletét tegnapi rendkívüli ülésén a Fővárosi Közgyűlés. A képviselők így arról is döntöttek, hogy amennyiben a Mahir Cityposter Kft. december 31-ig nem bontja el hirdetőoszlopait, akkor a munkálatokat a cég költségére fogják elvégeztetni. A döntés kimondja, hogy a jövőben a jogellenes közterület-használat megszüntetésével és az eredeti állapot helyreállításával a Budapest Közút Zrt.-t bízzák meg. A sürgős bevezetést az előterjesztés szerint az indokolja, hogy Budapest a lehető legrövidebb időn belül képes legyen a jelenleginél hatékonyabban fellépni a közterületek jogszerű használatáért. A DK-s Gy. Németh Erzsébet a napirendi vitában felháborítónak nevezte, hogy százötvenmillió forintos kerete van a fővárosnak a hirdetőoszlopok eltávolítására azért, hogy az „Orbán Viktor–Simicska Lajos-háború” folytatódjon. Ismert, a Fővárosi Közgyűlés szeptemberi döntése alapján október 31-gyel felmondta a több mint hétszáz budapesti hirdetőoszlopot üzemeltető Mahirrel kötött szerződését azzal az indokkal, hogy az súlyosan aránytalanul határozza meg a főváros jogait és kötelezettségeit. A Mahir közleményben rea-gált a tegnapi döntésre, amely állításuk szerint „érdemben nem befolyásolja a köztük fennálló jogvita kimenetelét”.
A Fővárosi Törvényszéken ugyanis a kft. kérvényezte, hogy ideiglenesen tiltsák el az önkormányzatot a Mahir-oszlopok bontásától. A felfüggesztésről várhatóan még az év vége előtt döntenek.


Reakciók
A változás után sem szűnnek meg járatok

- Cáfolta azokat a „félreértelmezett híreket” a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ), amelyek szerint megszűnik az agglomerációs közlekedés. A valóság az – írták –, hogy korábbi megbeszéléseknek megfelelően szóba került az elővárosi járatok állami átvétele, ami „nem megszűnést jelent”. Ezenfelül cáfolták azokat a sajtóértesüléseket is, amelyek szerint kerületi polgármesterek Tarlós Istvánnal közösen tiltakozó levelet írtak a miniszterelnöknek az iparűzési adó átcsoportosításával kapcsolatban. Ilyen levelet senki sem írt – hangsúlyozták

- Nagy pofont kaptak a budapestiek Orbán Viktor miniszterelnöktől, aki „veszélybe sodorta a fővárosi közszolgáltatásokat” – így reagált az MSZP-s Horváth Csaba a kormányfő és a főpolgármester találkozójára. A szocialista párt azt várta volna, hogy a miniszterelnök írásos garanciát ad a budapesti tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásának rendezéséhez. Kijelentette, a bejelentett döntés azt is jelenti, hogy Budapest már nem kapja vissza azt a tizenötmilliárd forintot, amelyet az idén az állam helyett előlegezett meg a tömegközlekedés fenntartásához.

- A Jobbik szerint a fideszes városvezetés és a kormány közötti feszültség miatt a jövő évtől az agglomerációs járatok csupán a főváros közigazgatási határáig járnak majd. Hegedűs Lorántné, a párt budapesti alelnöke úgy véli, ez több százezer ember munkába, iskolába járását fogja megnehezíteni, ellehetetleníteni.

- Orbán Viktor „ki akarja véreztetni” Budapestet – közölte az LMP fővárosi képviselője, Csárdi Antal, aki szerint az iparűzési adó újraosztása nem jelent megoldást a főváros hosszú ideje megoldatlan finanszírozási problémáira. Miközben Budapest kormányzati kezdeményezésre a nyári olimpiára pályázik, addig a kormány arra sem biztosít forrást, hogy a főváros legalább egy rendes hétköznapot meg tudjon szervezni – fogalmazott.

- A Fodor Gábor-féle Magyar Liberális Párt szerint „Tarlós István totális vereséget szenvedett Orbán Viktorral szemben”, a kettejük közötti politikai csata igazi vesztesei azonban a fővárosiak.