Belföld

Gendertémák az ELTE-n

Egyre több előadáson, programon lehet hallani a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszex, vagyis az LMBTQI embereket érintő kérdésekről – vallja egy hallgató

Hallgatói LMBTQI-fórum, genderszak és a társadalmi nemeket Soros-féle tankönyvvel propagáló kurzus – csak néhány fejlemény az ELTE mindennapjaiból. A nyíltan kormányellenes Fleck Zoltán által vezetett tanszéken CEU-s tanár által lektorált kötet kötelező irodalom.

„Szerencsére ma már egyre több előadáson, egyetemi programon lehet hallani a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszex (LMBTQI) embereket érintő kérdésekről. Ugyanakkor ezek a kezdeményezések sok esetben még mindig szórványosak és eseti jellegűek” – panaszkodik a Facebook-on Milanovich Dominika, aki az ELTE hallgatói önkormányzata, illetve annak esélyegyenlőségi tanácsa által Esélytelen? címmel a témában rendezett minapi fórum egyik előadója volt. Hallgatóként. A Társadalomtudományi Karon tartott eseményen Milanovich – előzetes tájékoztatása szerint – azt feszegette, hogyan lehetne rendszerszintű változásokat elérni az egyetemen, miként lehetne LMBTQI-baráttá tenni az ELTE-t. Megírtuk, az ELTE elindította a társadalmi nemek tanulmánya mesterképzést, ám a tizennyolc helyre csak tízen jelentkeztek. Mindazonáltal a témát előszeretettel boncolgatják az Állam- és Jogtudományi Karhoz tartozó Jog- és Társadalomelméleti Tanszék jogszociológia kurzusán is. A leírás szerint a „társadalomtudományi tárgyak feladata a jogászképzésben a jog kontextuális értelmezésén túl a legfontosabb társadalmi folyamatokra és jelenségekre vonatkozó elméleti megközelítések megismertetése, a társadalom hétköznapi és tudományos megismerése közötti különbség megértetése”. A szociológiai szemléletről szóló előadásokhoz tartozó irodalomban feltűnik a kormányellenes tüntetések egyik főszervezője, Misetics Bálint tanulmánya is, míg a család, illetve a társadalmi nemek kapcsán Joan Wallach Scott Társadalmi nem (gender): A történeti elemzés hasznos kategóriája című munkája.

Az oktatás szellemiségéről sok mindent elárul, hogy e kötet magyar kiadását, illetve fordítását a Soros-féle Nyílt Társadalom Alapítványok támogatta, és Pető Andrea, a CEU genderszakának vezetője lektorálta. Fleck Zoltán tanszékvezető ideológiai irányultságát pedig egyebek mellett az mutatja, hogy tanulmányt jegyez Magyar Bálint volt SZDSZ-es oktatási miniszter Magyar polip című, az Orbán-kormány érintő korrupciós vádakról szóló könyvében. Többször vitázott bírósági vezetőkkel, valamint rendszeresen publikál az Élet és Irodalomban.