Belföld
Felmérik a nyelvtudást az iskolákban
Javul a fiatalok nyelvismerete, de az ezt igazoló vizsga megszerzésében egyelőre nem változnak érdemben az arányok
Megkezdte annak a felmérésnek az előkészítését az Emberi Erőforrások Minisztériuma, amellyel a diákok nyelvtudását akarják megismerni. A vizsgálatra vonatkozó kormányzati szándékot nyár végén jelentette be Novák Katalin család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkár, aki hangsúlyozta: szeretnék látni, mi az oka annak, hogy bár a fiatalok nyelvismerete javul, de az ezt igazoló nyelvvizsga megszerzésében nem javulnak érdemben az arányok. Jellemző továbbá, hogy a diákok nyelvtudása elmarad az európai átlagtól. Most tehát speciális felmérés készül, bár az iskolások nyelvismeretét már eddig is vizsgálták. Lapunkat a humántárca arról tájékoztatta, hogy 2014-2015-ben bevezették a köznevelési idegennyelvi mérési rendszert, amely két fő részből áll. Az egyik az országos nyelvi mérés, amelyben minden általános iskola hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulói vesznek részt, és az első idegen nyelv – amennyiben az az angol vagy a német – tudásszintjét az egész országban egységes eszközökkel méri fel. Ezek eredményéből az általános iskolák vezetői megtudhatják, hogy diákjaik elérték-e a kerettantervben kitűzött célt: hatodik évfolyamon a Közös Európai Referenciakeret (KER) szerinti A1 szintű, nyolcadik évfolyamon az A2 szintű nyelvtudást. 2016-ban az országos idegennyelvi mérésben 2238 általános iskola hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulói vettek részt.
A másik vizsgálat az úgynevezett célnyelvi mérés, amelyben a két tanítási nyelvű iskolák ugyancsak hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulóit mérik. Azt vizsgálják, hogy a diákok a hatodik évfolyamon a KER szerinti A2 szintű, nyolcadik évfolyamon a B1 szintű nyelvtudást elérték-e. A 2016-os célnyelvi mérésben kilencvenegy általános iskola 2539 hatodik évfolyamos és 1727 nyolcadik évfolyamos tanulója vett részt.
A másik vizsgálat az úgynevezett célnyelvi mérés, amelyben a két tanítási nyelvű iskolák ugyancsak hatodik és nyolcadik évfolyamos tanulóit mérik. Azt vizsgálják, hogy a diákok a hatodik évfolyamon a KER szerinti A2 szintű, nyolcadik évfolyamon a B1 szintű nyelvtudást elérték-e. A 2016-os célnyelvi mérésben kilencvenegy általános iskola 2539 hatodik évfolyamos és 1727 nyolcadik évfolyamos tanulója vett részt.