Belföld
Fejlődik a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás
A felújított épületrészben kialakított új bokszoknak köszönhetően párhuzamosan egyszerre több szakember lehet segítségére a hallássérülteknek, így a fordítás folyamatossá válhat

A Kontakt életünk részévé vált – jelentette ki Kósa Ádám, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) elnöke, EP-képviselő a Kontakt központ tegnapi átadásán. Hozzátette: a fejlesztés legfontosabb üzenete az, hogy a kormány komolyan veszi a fogyatékkal élők jelmondatát, a semmit rólunk, nélkülünk szlogent. Vitályos Eszter, az Emmi európai fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára méltatta a Sinosz munkatársainak áldozatos munkáját, mondván, a jelnyelvi tolmácsszoláltatáson kívül is az élet számos területén könnyítik a hallsássérült emberek hétköznapjait.
A beruházás során megújult a Sinosz székházának egy része: az eddigi vizes pince helyén új tolmácsszobákat alakítottak ki uniós forrásból. Állami költségvetésből végezték el az épület aljzatszigetelését, valamint kiépítették a modern fűtésrendszert. A két projektre összesen több mint negyedmilliárd forintot költöttek.
A Kontakt olyan, Európában is egyedülállónak számító tolmácsszolgálat, amelynek keretében jelnyelvi tolmácsok segítik számítógépen vagy okoseszközön keresztül a siketeket és nagyothallókat. Kósa Ádám elmondta: a Kontakt-szolgáltatás keretében több mint másfél ezer ember kommunikációját tudják segíteni, évente 4500 hívást bonyolítanak le. A fejlesztés keretében a jelnyelvi tolmácsszolgálat hat új állással gazdagodott, amelyeket a legújabb és a legjobb technikával szereltek fel. Az új bokszoknak köszönhetően párhuzamosan egyszerre több tolmács lehet segítségére a hallássérülteknek, így a jövőben akár az is lehetővé válhat, hogy a szolgáltatás folyamatos legyen, jelenleg ugyanis – a vészhelyzeti ügyeletet leszámítva – reggel nyolctól este nyolc óráig lehet igénybe venni a Kontaktot.
A civil szervezet rászorultsági alapon már eddig is számos tabletet biztosított a Sinosz tagjainak, hogy a tolmácsszolgáltatást igénybe tudják venni, de a jövőben további kétszáz készüléket bocsátanak a siketek rendelkezésére – tudtuk meg Wágner Zoltántól, a Sinosz projektvezetőjétől. Kósa Ádám megjegyezte, hogy a készülékeknél is fontosabb maga a rendszer, amely rengeteg emberhez juthat el, hiszen okostelefonon is működik, amelyet bárhová magukkal vihetnek a hallássérültek. Emellett egyre több kormányhivatalban, bankban és kórházban is kihelyeztek már készülékeket, amelyeken működik a Kontakt.
Kósa Ádám hangsúlyozta: mivel folyamatosan nőnek az igények, céljuk, hogy minél több tolmácsot vonjanak be a szolgáltatásba. Jelenleg nagyjából kétszáz regisztrált tolmács van az országban, ám közülük nem mindenki aktív. Beszélt arról is, hogy a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége a Kontakt tapasztalatait felhasználva valósítja meg az állammal közösen a Távszem projektet, amellyel a vakokat és gyengénlátókat segíthetik majd az interneten keresztül.