Belföld
Fejlesztés előtt a katonai repülőtér
Új irányítótornyot és elektronikai rendszert kap a pápai NATO-légibázis

C–17-es Globemaster (Fotó: Csudai Sándor)
A találkozón Gangler László ezredes, a bázisrepülőtér parancsnoka elemezte a repülést közvetlenül kiszolgáló alegységek elmúlt évi munkáját. Jelentésében kiemelte, hogy folyamatosan javult az együttműködés a Nehéz Légiszállító Ezred vezetőivel. Az ezredes utalt rá, hogy hazánkban egyedülálló módon, a Magyar Honvédségen belül csak Pápán van munkaterületi közlekedési szabályzat. Hatékonyan működik az állomány, kellően ismeri a közlekedés feltételeit és rendelkezéseit, ennek köszönhető, hogy komoly szabálysértés régóta nem fordult elő – hangzott el a tanácskozáson.
Bódai Miklós százados a repülőtéren elkezdődő infrastrukturális beruházásokról számolt be. Egyebek mellett beszélt a kiegészítő torony építéséről, az új irányítórendszerre való átállásról, továbbá a beruházások esetleges késedelmes átadásának kockázatairól.
Mindezt annak fényében kell értékelni, hogy a kormány a NATO-feladatok növelésével kapcsolatban a közelmúltban döntést hozott a légikikötő jelentős bővítéséről. Minderre csaknem húszmilliárd forintot fordítanak. A tavaly szeptemberi, walesi NATO-csúcson pedig arról határoztak, hogy Pápát képessé teszik más típusú repülőgépek fogadására és így akár egy előretolt NATO-objektumként is funkcionálhat a jövőben.
Érdemes felidézni azt is, hogy 2006. szeptember 12-én tizenhárom NATO-tagország szándéknyilatkozatot írt alá a szövetség légi szállító kapacitásának bővítésére. A tervezet szerint négy darab, C–17 Globemaster III típusú nehéz teherszállító repülőgépet üzemeltettek volna közösen, az anyarepülőtér későbbi kiválasztásával. A NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség keretében végül három eszköz beszerzéséről döntöttek, a tenderező repülőterek – a pápain kívül – a németországi Ramstein és a romániai Constanta voltak.
A magyar bázis képességeit demonstrálandó aztán 2007 augusztusában harminctonnányi eszközt a dunántúli légikikötőből szállították ki Afganisztánba egy, az USAF által felajánlott C–17-es segítségével. Vélhetően a kiemelkedő szereplésnek is köszönhető, hogy a későbbi pályázat győztese végül a magyar MH Pápa Bázisrepülőtér lett.