Belföld

Európai színvonalú budai csomópont

Kiemelten vették figyelembe a közösségi közlekedés szempontjait a Széll Kálmán tér felújításánál a főpolgármester szerint

A Széll Kálmán térhez szinte minden fővárosit köt valamilyen emlék, hiszen az „találkozások, beszélgetések, randevúk helyszíne”, így a felújításnál szerették volna, ha megtartja eredeti karakterét, „lelkét” – hangoztatta Tarlós István a tér és a budai fonódó villamoshálózat hivatalos átadásán. Hozzátette, a csomópont reá­lisan kidolgozott, ütemezhető elképzelés szerint újult meg.

Tarlós 20160618
Szerettük volna, ha olyan hely marad, ahol nemcsak áthaladni, hanem megpihenni is jó – mondta Tarlós István (Fotó: Nagy Balázs)

Biztosan lesz olyan eleme a felújításnak, amelybe bele lehet kötni, a keresgélőknek szerencsés keresgélést kívánok – mondta tegnap Tarlós István főpolgármester a Széll Kálmán tér és a budai fonódó villamoshálózat hivatalos átadásán. Hozzáfűzve, ebben annak idején ő is „nagy mester volt, de már leszokott róla”. Megjegyezte, a fővárosiak és az arra közlekedők ugyan már több mint egy hónapja birtokba vehették a Széll Kálmán teret, ám a végső simítások még hátravoltak.

A főpolgármester szerint a budapesti tömegközlekedés európai színvonalú, akkor is, „ha egyesek ezt nem akarják észrevenni”. A Széll Kálmán téri óra előtt állva felidézte, a korábban Moszkva térnek nevezett területhez szinte minden fővárosi lakost köt valamilyen emlék, hiszen az „találkozások, beszélgetések, randevúk helyszíne”, így a felújításnál szerették volna, ha megtartja eredeti karakterét, „lelkét”, vagyis olyan hely marad, ahol „nemcsak áthaladni, hanem megpihenni is jó”.

Tarlós kifejtette, a csomópont reá­lisan kidolgozott, ütemezhető elképzelés szerint újult meg, „csaknem egyéves megfeszített munka eredményeként”, kiemelten figyelembe véve a közösségi közlekedés szempontjait. Az átalakított tér – folytatta – a budai fonódó villamoshálózatnak köszönhetően a már meglévőkön túl új közlekedési kapcsolatokat kínál, illetve a villamos, a metró és a buszok mellett már a Mol BuBi, a budapesti biciklirendszer gyűjtőállomása is megtalálható a téren. Kiemelte, mivel mindenkinek egyenlő közlekedési feltételeket szeretnének biztosítani, a tér az akadálymentességi követelményeknek megfelelően épült ki, például a Várfok utcai buszmegállók megközelítését lift és kültéri mozgólépcső teszi könnyebbé. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korszerű ügyfélközpontja, amely egy új létesítményben kapott helyet, a jövő héten nyílik meg.

A felújított térre több mint hétszáz négyzetméternyi zöldfelület, csaknem kétszáz fa, több mint harminckétezer cserje és körülbelül ezer virág került. Új külsőt kapott a metrókijárat emblematikus legyezőépülete is, eredeti jellegét azonban megtartotta. A korábban itt álló sellőszobrot megtartották, miután restaurátor állította helyre.

Tarlós közölte, nem sokkal a hivatalos átadás kezdete előtt tudta meg, hogy kollégái elfelejtették meghívni az ünnepségre az érintett önkormányzatok polgármestereit, így Nagy Gábor Tamást, az I. kerület vezetőjét, Láng Zsolt II. kerületi és Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármestert. A főpolgármester ezért elnézést kért, majd kijelentette, „malőr mindig történik”. Ezt követően köszönetet mondott mindenkinek, aki a felújításban részt vett, illetve a budapesti polgároknak is, akik az átalakítás négyszázhárom napja alatt tolerálták a munkálatokkal járó kellemetlenségeket.

A Széll Kálmán tér rekonstrukciója május 10-én fejeződött be, a BKK aznapi közleménye szerint mintegy 5,3 milliárd forintnyi fővárosi, kormányzati és uniós forrásból újították fel, építették át a területet. A budai fonódó villamoshálózat pedig március 14-én vált teljessé, miután véget ért a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút felújítása, és új, teljes vonalán, Dél-Budától Óbudáig kezdett közlekedni a 19-es és a 41-es villamos.