Belföld
Elkezdődhet a 3-as metró felújítása
Tarlós István nem tartja „ördögtől való elképzelésnek”, hogy a szerelvények rendbehozatalához a főváros hitelt vegyen fel
Tarlós István főpolgármester a 3-as metró beruházását műszaki-gazdasági kérdésnek tartja (Fotó: Kövesdi Andrea)
A közgyűlés rendkívüli ülésén a képviselők a 3-as metró rekonstrukciójának elindítása mellett felhatalmazták a Budapesti Közlekedési Vállalatot a szerelvények megújítására vonatkozó tender kiírására is, amelyben folyamatos együttműködést várnak el a fővárossal és a Budapesti Közlekedési Központtal.
A döntés szerint Tarlós István főpolgármester a kormánnyal is tárgyal majd a felújítás anyagi fedezetéről, ami egyelőre még nem tisztázott, a döntéshozók ugyanis mérlegelik, hogy a beruházást európai uniós vissza nem térítendő támogatásból finanszírozzák-e.
Az előterjesztést megelőző vitában az ellenzéki oldalon többnyire azt kérdőjelezték meg, képes-e a főváros visszafizetni azt a körülbelül hatvan-hatvanöt milliárd forintos hitelt, amely a metrókocsik felújításához szükséges, de többen nem értettek egyet azzal sem, hogy a régi kocsikat újítják fel ahelyett, hogy új szerelvényeket vennének a vonalra.
Hanzély Ákos kijelentette, semmilyen információjuk nincs arról, „mi zajlik a háttérben”, és maga az előterjesztés azt sem tartalmazza, hogy honnan lesz pénz a teljes beruházásra. Az Együtt–PM politikusa szerint az egyik legnagyobb kérdés, hogy érdemes-e a kocsikat felújítani, mintsem újakat venni, így pártja kezdeményezi, hogy hozzák nyilvánosságra az erre vonatkozó dokumentumokat.
A szocialisták fővárosi frakcióvezetője nem értette, miért hitelből fedeznék a kocsik felújítását, és miért negyvennyolc nappal az önkormányzati választások előtt kezdik el a beruházást. Horváth Csaba ennek ellenére – még ha „kampányszagú is” – pozitívnak tartja a rekonstrukció megkezdését, amelyben „mindenkinek megvan a politikai felelőssége”, ám elodázhatatlan a feladat.
Szabó György jobbikos képviselő szerint a fideszes városvezetésnek nem hitelfelvételből, hanem állami támogatásból kellene megoldania a korszerűsítést.
A testület huszonnyolc igen és két nem szavazat ellenében fogadta el az előterjesztést, a Fidesz mellett pedig az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt–PM képviselői szavaztak ellene.
A rendkívüli ülés utáni sajtótájékoztatón Tarlós István arról beszélt, a 3-as metró beruházását nem kampánykérdésnek, sokkal inkább műszaki-gazdasági kérdésnek tartja. Leszögezte, a döntésnek köszönhetően a szerelvények felújítása elkezdődhet, amelyekből mintegy kétszázhúszat kell rendbe hozni, így az élettartamuk húsz-huszonöt évvel meghosszabbodik majd. Jelezte, ő is új kocsik vásárlását tartaná a legjobb megoldásnak, ám ezt csak uniós támogatásból lehetne megtenni. Ráadásul a felújítás hatvan-hatvanöt milliárd forintba fog kerülni, míg az új kocsik vásárlása elérhetné a százmilliárd forintot is.
Kifejtette, a szerelvények mellett a teljes infrastruktúra is felújításra szorul. Az alagút, a pálya, a biztosítóberendezések és az állomások felújítása várhatóan 2019-ig fejeződik be, ám ebben a kérdésben még egyeztet Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel arról, hogyan lehet uniós támogatást bevonni a több mint százmilliárd forintos beruházásba.
Felidézte, hogy az állam korábban száznyolcvanmilliárd forint adósságot vett át a fővárostól, így a 3-as metró teljes körű felújítása miatt „nem ördögtől való”, hogy kormánygaranciával hitelt vegyenek fel.
A Fővárosi Közgyűlés megválasztotta a Fővárosi Választási Bizottság tagjait és póttagjait is. Tarlós István bejelentette, hogy György István benyújtotta lemondását fővárosi képviselői mandátumáról és főpolgármester-helyettesi megbízatásáról július 30-i hatállyal, mivel Orbán Viktor miniszterelnök Budapest Főváros Kormányhivatalának vezetőjévé nevezte ki.
Sikert várnak a zöldhulladékgyűjtéstől
Felére csökkenti a zöldhulladékgyűjtésre szolgáló zsákok árát a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. – jelentette be tegnap Tarlós István főpolgármester és Németh Szilárd, Csepel fideszes polgármestere. Németh Szilárd példaként hozta fel, hogy az év elején csökkentette a főváros a BKV-bérletek árát, s ez sikeres volt, így hasonlót vár a zöldhulladék begyűjtése terén is, vagyis itt sem számít az FKF árbevételeinek csökkenésére. A csepeli polgármester megjegyezte, hogy a külön gyűjtés nemcsak a környezet rendezettsége és a fenntarthatósági célok miatt fontos, hanem például a zöldhulladék feldolgozása, komposztálása is jóval olcsóbb, mintha a teljes kommunális hulladékkal együtt kezelnék.