Belföld
Egy kártyába sűrítik az adatainkat
Sem drágább, sem nagyobb nem lesz a jelenleginél az új elektronikus személyi igazolvány, de a felhasználási köre mégis bővül
Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke lapunknak elmondta, biztonságos lesz a kártya, a rajta lévő adatok leolvasásához a tulajdonos PIN kódjára is szükség lesz, és az adóhatóság vagy egy egészségügyi intézmény pedig csak a számára szükséges adatokat kérheti le róla.
– Január elsejétől bevezetik hazánkban az új elektronikus személyi igazolványt, az e-kártyát. Miért van szükség az új rendszer bevezetésére?
– Vagy lemaradunk a digitális világban, vagy lépést tartunk vele. Ezért döntött a kormány még 2014 decemberében, hogy elektronikus személyi igazolványt vezet be a magyar állampolgárok számára. Az Európai Unió is az erősebb biztonsági elemeket tartalmazó kártya irányába mozdul el. Emelni kell a biztonsági szintet, legyen az utazás vagy elektronikus ügyintézés. A ma használatban lévő személyi igazolvány 2001-től, tehát tizenöt éve van érvényben. Az akkori kor színvonalának megfelelő volt, de biztonsági elemeit és funkcionalitását tekintve az idő elhaladt felette.
– Európai szinten hol helyezkedik el az új magyar rendszer?
– Több ország gyakorlatát is megnéztük, és úgy vélem, túl fogja szárnyalni a jelenleg az unió országaiban használt személyi igazolványok színvonalát. A kártyatest több biztonsági elemet tartalmaz. A német igazolvány például csak tartományi szinten kezeli az adatokat, nálunk ez országos szintű lesz.
– Hogyan azonosíthatjuk magunkat az új kártyával?
– Első és második generációs biometrikus adatokat is tárol majd a kártya. Míg az előbbi a most is látható arckép, a második az ujjnyomat. Ez fogja ténylegesen azonosítani a kártya birtokosát. Ez eddig csak az útlevélben volt így. Természetesen a kártyának továbbra is meglesznek az eddigi vizuális elemei, így olvasható lesz rajta a családnév, keresztnév, születési hely és idő, a tulajdonos édesanyjának leánykori neve, az aláírás, a fénykép. Az e-kártyában azonban lesz egy chip, amelyet „rekeszekre lehet bontani”, és különböző adatokat vagy funkciókat lehet bennük elhelyezni, hozzárendelni. Például elektronikus aláírást, a társadalombiztosítási azonosítót, az adószámot, a közigazgatási eljárások intézéséhez szükséges adatokat. És természetesen úti okmányként is funkcionál majd a külföldi utaknál. Az újonnan létrehozott kártyával lehet majd ügyintézést kezdeményezni a kormányablakoknál, okmányirodákban. Ahhoz, hogy egy hatóság vagy intézmény használhassa az adatokat, még egy PIN kód is szükséges, amelyet csak a tulajdonos ismer, és ennek megadásával ad felhatalmazást az adatkezelésre.
– Mennyibe fog kerülni az új igazolvány?
– Alapesetben ugyanannyiba, mint a jelenlegi, azaz ezerötszáz forintba. Ha valaki a jelenlegi kártya lejárta előtt már e-kártyát akar magának, akkor szintén ennyit kell fizetnie, amennyiben a lejárat hatvan napon belül van. Ha valakinek később jár le a jelenlegi kártyája, de újat akar, akkor az ötezer forintba kerül.
– Kinek lehet ilyen igazolványa?
– Minden magyar állampolgárnak kötelező, hogy legyen valamilyen, a személyét igazoló hatósági igazolványa. Ez lehet személyi igazolvány, az útlevél vagy a jogosítvány. Egy kisgyereknek is lehet már igényelni személyit és útlevelet is. Az e-kártya egyik sajátossága lesz ugyanakkor az is, hogy tizenkét éven aluli személyeknél nem tartalmazhat ujjnyomatot. De ez egyébként is egy választható funkció lesz, ha valaki nem akarja, akkor a kártya nem raktározza majd ezt a biometrikus adatot. Ugyanez a helyzet az elektronikus aláírás hitelesítéssel is. Az adószám vagy a taj-szám viszont egyáltalán nem választható opció.
– Mekkora lesz a kártya?
– Méretét tekintve ugyanakkora, mint a mostani kártya formátumú személyi igazolvány.
– Meddig lesz érvényes?
– Tizennyolc éves kor alatt három, e fölött hat esztendőn át. Hatvanöt éves kor felett nem lesz határidő-megkötés.
– Ha valaki elveszti, mit kell tennie? Mennyire lesz biztonságos?
– Ugyanúgy, mint most, be kell jelenteni, de ajánlatos letiltani majd az olyan funkciókat, mint például az e-aláírás-hitelesítést. De hangsúlyozom, a kártya csak a hozzá tartozó PIN kóddal lesz használható. Emellett a taj, illetve az adóazonosító leolvasásához az olvasóba telepített speciális tanúsítvány szükséges.
– Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatal elnöke azt vetette fel, hogy ne lehessen univerzálisan kezelni az adatokat, azaz egy leolvasóval az összes adatot lekérni. Ennek a feltételnek megfelel majd az új kártya?
– Igen, elképzelhetetlen, hogy egyszerre minden adatot lehívjanak. Tehát az adóhatóság csak az adóigazgatási ügyekhez szükséges adataimat tudja lekérni a kártyáról, az egészségügyi intézmény pedig csak az egészségügyi ellátáshoz szükséges adatokat láthatja.
– Hány helyre telepítenek majd kártyaleolvasót?
– Először a kormányablakokhoz, az okmányirodákba és a járóbeteg-szakellátást végző egészségügyi intézményekbe. Később aztán bővül a kör.
– Milyen ütemben fognak lecserélődni a kártyák a jelenlegiről az újra?
– Mi arra számítunk, hogy évente 1,2-1,3 millió e-kártya kiadására kerül sor az országban. Az első évben ez kicsivel több lehet, akár 1,4 millió is.
Utazáshoz is jó
Lezárult a nemzeti egységes kártyarendszer (NEK) informatikai hátterének kialakítása, s ezzel megnyílt a lehetőség arra, hogy az állampolgárok több különböző szolgáltatást egyetlen elektronikus kártyával vehessenek igénybe – jelentették be a Központi Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala tegnapi sajtótájékoztatóján. A NEK célja, hogy az állampolgárok egyetlen kártya segítségével vehessék igénybe a különböző állami, önkormányzati szolgáltatásokat, vagy a közlekedési vállalatok és más gazdasági szereplők szolgáltatásait. Jelenleg csak a diákigazolványok alkalmasak a NEK-hez csatlakozásra, de tervezik a bővítést. Oktatási intézmények, kulturális, sport- és egyéb szabadidős intézmények szolgáltatásai is elérhetők lesznek a NEK-en keresztül, ha azok csatlakoznak a rendszerhez.