Belföld

Egy héten belül megoldás születhet a Klik finanszírozási problémáira

Ülésezett a köznevelési kerekasztal+VIDEÓ

Egy héten belül megoldás születhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) finanszírozási problémáira - mondta Palkovics László oktatási államtitkár a köznevelési kerekasztal második, kedden a fővárosban tartott ülése után. A tanácskozáson a fenntartói munkacsoport a Klik átalakítására tett javaslatot és állami beavatkozást kezdeményezett.

Objektum doboz

köznev-kerek
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár beszél a köznevelési kerekasztal második ülése után tartott sajtótájékoztatón Budapesten, az Emberi Erőforrások Minisztériumában - MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Palkovics László - aki hatékonynak minősítette a tanácskozást - az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd, a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni. Az MTI kérdésére jelezte: ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.

PSZ: a tárca megállapodás-tervezete nem a megegyezés irányába mutat
A pedagógusok sztrájkbizottságának határozott szándéka a megegyezés a kormánnyal, ugyanakkor a 25 pontos követelésükre adott minisztériumi megállapodás-tervezet egyelőre "nem ebbe az irányba mutat" - közölte Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke.
Az érdekvédő kifejtette: tárgyalási és megállapodási pozícióban a kormánnyal a pedagógusok sztrájkbizottsága van, az általuk megfogalmazott 25 pont felöleli a köznevelés problémáit, amögé szakmai és civil szervezetek, valamint a Tanítanék mozgalom által képviselt 750 intézmény is felsorakozott.
Hozzátette: a sztrájkbizottság elindította a sztrájkkészültség felmérését, azonban még szó nincs arról, hogy meg is hirdette volna a munkabeszüntetést. A sztrájkbizottság határozott szándéka, hogy megállapodjon a kormánnyal a 25 pontos követelésükről, de a szaktárca által pénteken hozzájuk eljuttatott megállapodás-tervezet "nem ebbe az irányba mutat". A szakszervezeti vezető közlése szerint a 25 pont közel felére nem reagáltak, és a másik fele sem konkrét irányokat tartalmaz, s igen távoli időpontokat jelöltek meg.
Jelezte: ezen a héten a 25 pontos követelésüket szintén megállapodás-tervezetbe öntik, ehhez a megyei szervezetektől bekérték a javaslatokat és egyeztetnek a sztrájkbizottság másik két szakszervezetével is.
Megjegyezte: a PSZ a köznevelési kerekasztal munkájában továbbra sem vesz részt, a sztrájkbizottság keretei között kívánnak tárgyalni. A kerekasztal munkacsoportjai szerinte a 25 pont kidolgozását segítik, de döntést nem hoznak, az irányt pedig "megszabják számukra".

Az oktatási államtitkár hozzátette: az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel.
Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás.
Rámutatott: az állami fenntartás területén gyors szervezeti és rendszerszintű változtatásra van szükség. Jó lenne, ha a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra, és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába - közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.
Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője jelezte: nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását. 
Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében elmondta: az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.

Fidesz: A gyermekek és a pedagógusok érdekét a párbeszéd szolgálja
A gyermekek és a pedagógusok érdekét a párbeszéd szolgálja - reagált a Fidesz-frakció a köznevelési kerekasztal második ülésére. A kormánypárt közleményében azt írta, üdvözlik, hogy az ülésen újabb ügyekben született megállapodás a kabinet és a megjelent pedagógus-, valamint civil szervezetek között.
A Fidesznek továbbra is az az álláspontja, hogy a gyermekek és a pedagógusok érdekét kizárólag a párbeszéd és a közös munka szolgálja. Ezért az egyeztetésen lenne a helye minden olyan szervezetnek, amely felelősséget érez a gyermekekért és a tanárokért - hangsúlyozta a közlemény.

Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében megjegyezte, a tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont: a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni. A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.
Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője felvetette, hogy a tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.
Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében elmondta: az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése, a vonatkozó javaslatok megtétele. Külön kiemelte ezeknek az 1-4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.
Palkovics László elmondta még: a tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a megyei jogú városok szövetsége, a kisvárosi önkormányzatok országos érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok. Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson.
Horn György, az AME elnöke az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.
A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja. 

Palkovics: A következő ülésen dönthetnek a Klikről

A köznevelési kerekasztal két hét múlva esedékes ülésén már döntés születhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) szervezeti, szerkezeti átalakításáról - közölte Palkovics László

Az oktatási államtitkár elmondta: a keddi kerekasztalon vitát váltott ki Hanesz Józsefnek, a Klik elnökének javaslata, aki húsz (tizenkilenc megyei és egy fővárosi) tankerület kialakítását vetette fel a jelenlegi százkilencvennyolccal szemben.

Palkovics László jelezte: a tárcának még nincs kiérlelt álláspontja, ugyanakkor egy olyan modell jó lehet például, amelyikben elválik egymástól a szakmai és a gazdasági irányítás.

Hangsúlyozta: július 1-jétől át kell alakítani a Klik struktúráját, úgy, hogy a központ működőképességét fenn kell tartani. A központ vezetéséről még nem döntöttek, de a véleményét fenntartotta arról, hogy menedzserhiba történt az irányításnál. Hozzátette, hogy a béreknél vagy a pótlékoknál nincs elmaradás, egyes tavalyi programoknál vannak finanszírozási gondok, illetve közüzemi tartozásokkal kell számolni.

Az államtitkár a Klik lassúságát a közbeszerzések lassúságával magyarázta, a beszerzési folyamatokat ezért mindenképpen gyorsítani kell. Példaként hozta fel, hogy a krétát egy központi raktárból lehetne biztosítani az iskoláknak. Palkovics László az elhangzott javaslatokat összegezve kitért arra is, hogy felmerült: az iskolaigazgatók feladata lehetne a jövőben a dologi működés megtervezése, erről havi jelentés készítése, s arról is szó volt az ülésen, hogy az iskolaigazgatókat érdekeltté tegyék a források hatékony felhasználásában.

Az államtitkár a minősítési rendszert jól átgondoltnak tartja, de problémának nevezte, hogy csak „szakaszosan néz rá” a pedagógusokra, s azt is, hogy a továbbképzés nem kapcsolódik a minősítéshez.

Az oktatási államtitkár kritizálta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, amelynek eddigi tevékenysége szerinte nem volt jó. Sok-sok tíz, illetve százmilliárdot költöttek el oktatásra és kutatásra, de értékelhető tevékenység még sem zajlott - jelentette ki.

Arról a szülői akcióról, hogy ne menjenek a gyerekek február 29-én iskolába, úgy vélekedett: lehet tüntetni, sztrájkolni, ennek a jogi keretei adottak, de gyermekeken keresztül nyomást gyakorolni nem helyes. Ő szülőként nem örülne annak, ha levelet kapna - mint arról jelzés érkezett - hogy, ha a gyermeket nem tudja elhelyezni a szülő, február 29-én küldje be, de legyen rajta kockás ing vagy lehetőleg ne is hozzák be az iskolába.

A Klik tankerület vezetőjének a fővárosi Teleki Blanka Gimnázium igazgatóját érintő vizsgálatáról azt mondta: jelzés érkezett, a tankerületi vezetőnek ki kellett vizsgálnia a történteket, hogy miért maradtak el órák. Az nem volt indokolt, hogy 24 órán belül kérje be az iratokat - fogalmazott az államtitkár.