Belföld

Dugót okozhatnak a turistabuszok

A fővárosi utak egyes szakaszaira nem hajthatnak be az úgynevezett hop on hop off járatok, ám a szabályozás még változhat

Az elmúlt öt évben Budapest látványos fejlődésnek indult: kormányzati beruházások révén olyan régi adósságokat törlesztettek, mint a Várbazár teljes megújítása, a Kossuth tér rekonstrukciója, a 4-es metró átadása vagy akár a Rudas fürdő rendbetétele.

turistabusz 20150815
A turistabuszok gyakorta lelassítják a forgalmat Budapest belvárosában (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Ennek dacára a hétköznapokban több olyan apróbb, mégis bosszantó jelenségre is figyelmes lehet a budapesti lakos, amit könnyűszerrel lehetne orvosolni, segítve ezzel a csaknem kétmilliós főváros életét. Sorozatunkban ezeket térképezzük fel, s bízunk abban, hogy ha a probléma megvilágítást kap, előbb-utóbb a megoldás is megszületik rá.

A nyár hagyományosan a lány- és legénybúcsúk szezonja, a külföldi csoportok tetemes részét teszik ki a Nyugat-Európa különböző pontjaiból érkező fiatalok, akiket elsősorban a fővárosi romkocsma- és „bulinegyed” vonz. Budapest egyébként sem szűkölködik turistákban: egy felmérés szerint a harmadik legnépszerűbb úti célnak számít a térségben, 2015-ben akár 3,2 millió látogatót is fogadhat, ami a tavalyi évhez képest 1,3 százalékos növekedést jelent. Mindez örvendetes, ám ezzel együtt jár egyebek mellett az utakon közlekedő városnéző buszok számának emelkedése is, ami viszont sok esetben az autó- és buszforgalmat is akadályozza.

Az úgynevezett Hop on Hop off tevékenység engedélyköteles, a járati engedélyeket a Fővárosi Önkormányzat adja ki. Arról a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) nincs pontos adata, hogy az elmúlt években emelkedett-e a szolgáltatók száma, viszont közlésük szerint idén új cég lépett a piacra a jelenlegi szereplők mellé, vagyis feltételezhetően még több hasonló jármű került az utakra.

Az emeletes turistabuszok – értelemszerűen – Budapest látványosságainak közelébe orientálódnak. A gond pedig az, hogy sokszor két városnéző busz egymás mellett haladva jócskán lassítja az autóforgalmat, a buszsávban haladva pedig a menetrend szerint közlekedő buszokat, de problémát jelent az is, amikor a BKK buszmegállóiba beállva méteres torlódást okoz a többi, szintén oda tartó jármű számára.

A BKK azt a tájékoztatást adta, a megállók használatára a vonatkozó szerződést velük kell megkötni, így a városnéző buszok oda beállhatnak. A buszsávban viszont – folytatták – turistabuszok, Hop on Hop off autóbuszok nem közlekedhetnek. Ennek ellenére a „Nit Hungary kezdeményezésére kísérleti jelleggel” 2015. június 1-jétől az I. kerület Fő utcában úgy módosították a forgalmi rendet, hogy a korábbi buszsáv helyett olyan táblák kerültek ki, amelyek mindkét irányból tiltják a behajtást – kivételt képezve az autóbuszok, taxik és kerékpárok számára. Vagyis a korábbi buszsávot bármely autóbusz szabadon használhatja.

Kijelentették: a tapasztalatok kedvezőek, a jövőben „hasonló szabályozás bevezetése várható a területen”. Rákérdeztünk arra is, van-e olyan része a fővárosnak, ahová a városnéző buszokkal tilos a behajtás, amire azt írták, több ilyen terület is meg van je-lölve. A helyzet megkönnyítéséért pedig tervezik, hogy a BKK olyan felületet alakít ki, amelyen a „turistabuszos szolgáltatók megtalálják a számukra fontos információkat”.