Belföld
Csörte a fővárosi parkolóövezetekről
Tarlós István: Budapest az egyetlen város Magyarországon, amelyről huszonnégy éve nem képesek eldönteni, hogy város vagy sem, márpedig erről muszáj határozni

Ha még egyszer megtörténik az, ami az ellenzéki vezetésű Zuglóban, hogy egy kerület kezdeményez valamit, ami a lakosság jó részének szemszögéből negatívum, majd arra hivatkozik, hogy ezt tulajdonképpen a fővároson kell számon kérni, akkor teszek egy olyan előterjesztést, amelyben javasolom, hogy a fővárosban nulla forint legyen a parkolási díj – jelentette ki tegnap Tarlós István főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés rendes ülésén, ahol módosították a fővárosi parkolási rendeletet. A polgármester megjegyezte, Budapest az egyetlen város Magyarországon, amelyről huszonnégy éve „nem képesek eldönteni, hogy város vagy sem”. Márpedig erről muszáj határozni – folytatta –, mert „ez a képlékeny állapot tarthatatlan”.
A napirend vitájában a szocialista Horváth Csaba arról beszélt, hogy a fővárosnak markánsabb stratégiát kellene képviselnie a parkolás tekintetében, és össze kellene hangolnia a kerületi igényeket. A jobbikos Tokody Marcell szerint a díjfizető övezetek kiterjesztése tüneti kezelés, helyette átfogó P+R parkolóépítési program kellene. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, reagálva az ellenzéki hozzászólásokra, közölte: 2010-ig 1289 P+R parkolóhely épült, 2017-ig 3851, továbbiak kialakításával pedig a 2010-es állapothoz képest közel megnégyszereződik a P+R parkolóhelyek száma.
A testület döntése alapján új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban, a várakozási övezetbe vonják többek között a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt, valamint a Műegyetem rakparton is díjfizetést vezetnek be. Az V. kerület nagy részén óránként 525 forintra emelkedik a várakozási díj. Az Állatkerti körúton a díj csökken: a ligeti főszezonban óránként 265, a holtszezonban óránként 175 forintot kell majd fizetni a parkolásért, ugyanakkor a Városliget teljes területén óránként 350 forintot.
A testület elfogadta a Széna tér felújításának tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges dokumentumokat is, amelyek szerint várhatóan 2019 júniusában kezdődhetnek el a rekonstrukciós munkálatok, és 2020 végéig tartanak. Emellett a képviselők támogatták az V. kerület Vörösmarty tér és környékének felújítását, amely szeptemberben kezdődhet, és jövő augusztusig tart. Az ülés kezdetén a testület előtt letette esküjét Gál József, az LMP új fővárosi képviselője, aki az országgyűlési képviselői mandátumot szerezett Csárdi Antal helyét kapta meg. A városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós szerződésről a képviselők várhatóan június 13-án, rendkívüli ülésen döntenek.