Belföld
Csak az elsődleges problémát orvosolja az NVI javaslata
A virtuális térben lenne népszavazási „tülekedés”
Az NVI és az NVB is elküldte a napokban a kormánynak javaslatait a népszavazási törvény módosítására. A javaslatok között szerepel a kezdeményezések ügyfélkapun keresztül való benyújtásának lehetősége, a párhuzamossági moratórium – tehát, hogy azonos témában az elsőként benyújtott kezdeményezésnek van elsőbbsége – eltörlése, így a versenyhelyzet áttevése az aláírásgyűjtésre.
Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója úgy véli, ha a két javaslat – azaz az online benyújtás és a moratórium eltörlése – egyszerre valósul meg, akkor a jelenlegi, benyújtással kapcsolatos problémák megoldódnak. Ugyanakkor külön-külön a javaslatok további kérdéseket vethetnek fel. Az ügyfélkapus lehetőségnél a kezdeményezők technikai háttereinek különbözősége, a rendszer esetleges túlterheltsége fennakadásokat okozhat. Ebben a megoldásban az a probléma jelenik meg, hogy – amennyiben fennmarad a párhuzamossági moratórium – az eddigi fizikai helyett a virtuális térben lenne „tülekedés”.
Kérdéseket vet fel az is, ha eltörlik a moratóriumot és az aláírásgyűjtés során teremtődik versenyhelyzet. Ebben az a veszély rejlik, hogy egy tisztességes szándékkal benyújtott kezdeményezést valaki úgy próbál majd ellehetetleníteni, hogy elkezd aláírást gyűjteni egy, az eredetivel szinte megegyező, de ellentétes irányú kérdéshez. A gyanútlan állampolgár valamelyiket aláírja, és lehet, hogy míg utóbbit csak tizenötezren támogatják, pont ez a mennyiség hiányozna az elsőhöz, hogy meglegyen a szükséges kétszázezer aláírás.
A központ igazgatója megoldási javaslatként felvetette, hogy ne csak egy helyen, hanem az ország különböző pontjain, például a kormányablakoknál, azonos technikai rendszerű számítógépeken vagy az ügyintézőnél lehessen benyújtani egy kérdést. Szánthó Miklós szerint fontos lenne azt is tisztázni, hogy egy-egy kérdés hitelesítési eljárása során hozott jogerős döntés mikortól tekinthető közöltnek. Bár erről az NVI saját hatáskörben adott ki iránymutatást, nem ártana jogszabályban is rögzíteni.
Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója úgy véli, ha a két javaslat – azaz az online benyújtás és a moratórium eltörlése – egyszerre valósul meg, akkor a jelenlegi, benyújtással kapcsolatos problémák megoldódnak. Ugyanakkor külön-külön a javaslatok további kérdéseket vethetnek fel. Az ügyfélkapus lehetőségnél a kezdeményezők technikai háttereinek különbözősége, a rendszer esetleges túlterheltsége fennakadásokat okozhat. Ebben a megoldásban az a probléma jelenik meg, hogy – amennyiben fennmarad a párhuzamossági moratórium – az eddigi fizikai helyett a virtuális térben lenne „tülekedés”.
Kérdéseket vet fel az is, ha eltörlik a moratóriumot és az aláírásgyűjtés során teremtődik versenyhelyzet. Ebben az a veszély rejlik, hogy egy tisztességes szándékkal benyújtott kezdeményezést valaki úgy próbál majd ellehetetleníteni, hogy elkezd aláírást gyűjteni egy, az eredetivel szinte megegyező, de ellentétes irányú kérdéshez. A gyanútlan állampolgár valamelyiket aláírja, és lehet, hogy míg utóbbit csak tizenötezren támogatják, pont ez a mennyiség hiányozna az elsőhöz, hogy meglegyen a szükséges kétszázezer aláírás.
A központ igazgatója megoldási javaslatként felvetette, hogy ne csak egy helyen, hanem az ország különböző pontjain, például a kormányablakoknál, azonos technikai rendszerű számítógépeken vagy az ügyintézőnél lehessen benyújtani egy kérdést. Szánthó Miklós szerint fontos lenne azt is tisztázni, hogy egy-egy kérdés hitelesítési eljárása során hozott jogerős döntés mikortól tekinthető közöltnek. Bár erről az NVI saját hatáskörben adott ki iránymutatást, nem ártana jogszabályban is rögzíteni.