Belföld
Cégvezetőket cserélt le a közgyűlés
Vitézy Dávid távozik, Dabóczi Kálmán januártól a BKK új vezérigazgatója – Kilencmilliárd a fővárosnak közösségi közlekedésre

Zárt ülésen döntöttek tegnap a Fővárosi Közgyűlésben a személyi változásokról. Visszahívták posztjáról a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját, Vitézy Dávidot, valamint a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BVFK) Zrt., a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. és a Főtáv Zrt. vezetőjét is. A testület a Tarlós István főpolgármester és a Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok által jegyzett előterjesztés szerint mai hatállyal menesztette Vitézyt, akit három hónapos felmondási idejére felmentettek a munkavégzés kötelezettsége alól, illetve egyhavi végkielégítést állapítottak meg neki.
A váltást hivatalosan nem indokolták meg, de az új BKK-vezérigazgató, Dabóczi Kálmán – a Közlekedéstudományi Intézet ügyvezető-helyettese – január 1-jétől hatályos kinevezését a közgyűlés kilencven százaléka támogatta. Erről Horváth Csaba szocialista fővárosi képviselő számolt be a zárt ülés után, aki elmondta azt is, szerinte Dabóczi tapasztalt, jó szakember, szemben Vitézy Dáviddal, akinek a hozzáértését ugyan nem vitatta, ám megjegyezte: alig volt huszonnégy éves, amikor a BKK élére helyezték. Az új vezérigazgató fizetése bruttó egymillió-hatszázezer forint lesz.
Ezzel szemben a szavazáson Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere tartózkodott, mondván, a cégvezető jól végezte a feladatát, az elmúlt négy évben pedig a központ jól működött. „Nem érdekel, hogy valaki hány éves, inkább azzal foglalkozom, hogyan teljesít. Ezzel együtt az új városvezetésnek joga van ahhoz, hogy személyi kérdésekben döntsön, ezért az új vezérigazgatónak, akinek megkérdőjelezhetetlen a szakmai felkészültsége, sok sikert kívánok a jövőben” – jelentette ki a politikus.
Vitézy Dávid a tegnapi ülésen nem jelent meg, a BKK-tól Facebook-oldalán búcsúzott. Azt írta, az elmúlt négy év és egy hónapban „komoly viharokat” és számos sikert élt meg kollégáival, akikkel a budapesti közlekedést teljesen új szemlélet szerint akarták jobbá tenni. Úgy fogalmazott, ez persze az első naptól kezdve rengeteg érdeket sértett, így nem véletlen, hogy az elmúlt két évben jelentős ellenszélben kellett előrehaladniuk a legfontosabb projekteknek és a legjobb szakembereknek is.
A BFVK vezérigazgatójának, Nagyunyomi-Sényi Gábornak szintén a mai nappal mondtak fel, helyére január 1-jétől Barts J. Balázs kerül, aki munkájáért havonta bruttó egymillió-háromszázezer forintot kap majd. Az FKF élén Klug Lajost a volt kisgazda képviselő Horváth Béla, a Főtávnál Fekete Csaba jelenlegi vezérigazgatót Mitnyan György volt hegyvidéki polgármester, Tarlós István eddigi tanácsadója váltja. A testület döntött arról is, hogy Bán Tamásnak, a Budapesti Városigazgatóság Zrt. vezérigazgatójának havi bruttó díjazását egymillió-kilencszázezer forintra módosítja.
A képviselők egyhangúlag fogadták el azt a javaslatot, amely az állam és a Fővárosi Önkormányzat közötti, a közösségi közlekedés üzemeltetésére nyújtott kilencmilliárd forintos támogatás felhasználásának és elszámolásának részletes szabályát tartalmazó szerződés megkötéséről szól. Tarlós elmondta, a prognózisok szerint a 4-es metró üzemeltetése évi hat-hét milliárd forintba kerül majd. Horváth Csaba megjegyezte, jövőre további segítségre lenne szükség, mivel a közlekedési költségvetésben húszmilliárd forintos hiány van.
Megvannak a bizottsági elnökök is
A Fővárosi Közgyűlés tegnap zárt ülésen megválasztotta hét bizottságának tagjait is. Ennek alapján december 3-tól az emberi erőforrások és nemzetközi kapcsolatok bizottságának elnöke Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester lett, míg a költségvetési bizottság élére Kovács Pétert, a XVI. kerület polgármesterét választották. A közbeszerzési bizottság elnöki pozíciójába Trippon Norbert, a pénzügyi és ellenőrző bizottság élére Szaniszló Sándor szocialista fővárosi képviselőt helyezték. A tulajdonosi, gazdasági és közterület-hasznosítási bizottság vezetője Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere lett, az ügyrendi, nemzetiségi, összeférhetetlenségi és vagyonnyilatkozat-ellenőrző bizottságé pedig Borbély Lénárd, Csepel fideszes polgármestere. A döntés alapján a városfejlesztési, közlekedési és környezetvédelmi bizottság élén a jövőben Riz Levente kormánypárti képviselő áll majd.
Röviden
Átírták a hajléktalanrendeletet
- Módosította hajléktalanrendeletét is a Fővárosi Közgyűlés. Az előterjesztésben arra hivatkoztak, a Kúria megsemmisítette annak egyik pontját, mivel az egyrészt nem elégítette ki az egyértelműség követelményeit, másrészt „összekapcsolta a parkolást és a közterületen való kényszerű életvitelt a tilalmazás szintjén”. A rendelet így már nevesíti, hogy a közterületen való életvitelszerű tartózkodás jogellenesnek minősül a Római-parton, a Népligetben, a Normafa környékén és a Margitszigeten.
- Pályázatot írnak ki a Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központ igazgatói posztjára, mivel Kathy Horváth Lajos vezetői megbízása jövő áprilisban lejár. A megbízatás egy évre szól, az indoklás szerint azért, mert az országos feladatot ellátó központ koncepciójának kialakítása és a kapcsolódó fővárosi feladatellátás egyeztetése folyamatban van, így ennek lezárulta után írhatják ki újból a szervezet vezetésére vonatkozó pályázatot.
- Elfogadták Budapest Integrált Területi Programját (ITP), amely a 2014–2020 közötti uniós fejlesztési tervezést segítő részdokumentum. Az ITP a fővárosi és a kerületi adatszolgáltatás alapján beérkező fejlesztési elképzeléseket projektként nevesíti.
- Növekednek egyes állat-egészségügyi szolgáltatások díjai, továbbá szavaztak a környezetvédelmi alaphoz benyújtott pályázatokról, így huszonhárom nyertes dokumentumra összesen harminckétmillió forintot adnak.
- Támogatta a Tabán Kinotéka digitális fejlesztésének pályázatát, és az ehhez szükséges 4,1 millió forintos önrészt is biztosítja a közgyűlés. Az elbírálás után a pályázatot kiíró emberi erőforrások minisztere legkésőbb december 19-ig köti meg a támogatási szerződést a kedvezményezettel.
- Audi-köz lesz a neve egy III. kerületi, eddig névtelen, felújítás alatt álló gyalogútnak a testület döntése szerint. Az elnevezést az Óbudai Autójavító Kft. kezdeményezte arra hivatkozva, hogy az elengedhetetlen az Audi Centrum Budapest Audi Terminál épületének házszámozásához.