Belföld

Büntetőfeljelentés a 4-es metró ügyében

Elkészült az MSZP–SZDSZ-es városvezetés korrupciós mérlege Brüsszelben

Hazánk tizenhárom éves uniós történetének legnagyobb korrupciós ügye a 4-es metró projektje, az Európai Csalás Elleni Hivatal jelentése szerint százhatvanhétmilliárd forintot „elloptak vagy elcsaltak”, Magyarországtól pedig 76,6 milliárd forintot követelhetnek vissza – összegezte tegnap Csepreghy Nándor miniszterelnökségi államtitkár.

csep
Csepreghy Nándor: Fizessenek, akik kárt okoztak! (Fotó: Hegedüs Róbert)

Megerősítette a magyar hatóságok korábbi gyanúját az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) több mint négyéves, 2012 februárja és 2016 novembere között folytatott nyomozása: a 4-es metróberuházás szerződéseinek 452 milliárd 554 millió 224 ezer forintos összköltségéből a szabálytalansággal érintett szerződések összege 272 milliárd 823 millió 488 ezer 215 forint – erről tájékoztatott tegnap Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára. Az OLAF emellett mintegy százhatvanhétmilliárd forintos károkozást tárt fel a beruházás alatt, így az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés kifizetésére kötelezheti Magyarországot, annyit fizettek ki ugyanis hazánknak uniós fejlesztésként.

Kijelentette, Brüsszel elkészítette a szocialista és szabad demokrata kormányok és városvezetés mérlegét, a 4-es metró hazánk tizenhárom éves európai uniós történetének „legnagyobb korrupciós ügye volt”. Csepreghy ismertette, Brüsszel azt állítja, hogy 166 milliárd 998 millió 258 ezer 356 forintot „elloptak vagy elcsaltak”, ezért ezt a pénzt az európai hatóságoknak és a magyar kormánynak vissza kell követelnie.

„Az OLAF-jelentés összesen ötvenhét szerződés kapcsán tárt fel szabálytalanságokat és korrupciós bűncselekmények gyanúját. Az ötvenhétből öt szerződéshez kapcsolódik az okozott kár kilencvenhat százaléka, huszonnyolc uniós forrásból finanszírozott, a többi huszonkilenc mögött pedig azok az Európai Beruházási Banktól felvett hitelek állnak, amelyeket a hazai költségvetés és a főváros igényelt és vett fel” – részletezte az államtitkár, aki beszámolt arról is, a szabálytalanságok közé tartozik az Alstom-metrókocsik beszerzése, amely érinti a kettes vonalat is. A nyomozati anyagban egyébként több magánszemélyt és céget is megneveztek, így például a DBR Metró Projekt Igazgatóságát, az Euro Metro Kft.-t, a Strabagot, a Siemenst, az Alstomot, a Hídépítő Zrt.-t, a Bilfinger–Porr–Vegyépszer konzorciumot, a Swietelskyt, valamint a Bamco konzorciumot.

Az állomások belsőépítészete kapcsán elmondta, a szerződések értéke negyvenmilliárd forint volt, és két magánszemélyt említ folyamatosan a jelentés: egyikük Budapest 2010 előtti korábbi főpolgármester-helyettese, a másik – A. A. monogramú – a BKV volt vezérigazgatója. A metró elektromos áramellátása kapcsán, amely szerződésnek az összege harminckétmilliárd forint volt, a Media Magnet P. L. monogramú feltételezett tulajdonosát, a MÁV korábbi, T. I. monogramú elnökét és Sz. L. monogrammal az Eurometro vezető munkatársát említik. A visszaélések formáira példaként hozta fel, hogy „volt olyan állami kifizetés, amely mögött nem volt valós teljesítés, továbbá előfordult, hogy ugyanaz volt a teljesítést igazoló az állam képviseletében, mint az általa igazolt vállalkozónak a tanácsadója”.

Az államtitkár szerint mindezekkel hivatali visszaélés, vesztegetés, hűtlen kezelés, összeférhetetlenség is megvalósult. Jelezte, a kormány büntetőfeljelentést tesz, és azt várhatóan még a héten benyújtják az ügyészségnek. Hangsúlyozta, lehetőség szerint azokkal próbálják majd a kárt megfizettetni, akik azt okozták.


Nyilvános lehet a jelentés

A kormány elkötelezett a tekintetben, hogy az OLAF-jelentés mindenki számára megismerhető, hiszen az ügy a teljes magyar lakosságot érinti – közölte a Miniszterelnökség, miután Demszky Gábor és a volt MSZP-s főpolgármester-helyettes, jelenleg DK-s Gy. Németh Erzsébet a nyilvánosságra hozatalt követelte tegnap. A Miniszterelnökség jogi szakemberei dolgoznak azon, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre ez ügyben, továbbá az Európai Bizottsággal is konzultálnak arról, hogy miként hozható nyilvánosságra az anyag. Demszky amúgy javaslatot is tett a metró kihasználtsága kapcsán: szerinte meg kellene ritkítani a 7-es buszcsaládot.


Károk és károkozók az OLAF vizsgálatában
- 167 milliárd forintos károkozást tárt fel az OLAF
- 76,6 milliárd megfizetésére kötelezhetik hazánkat
- Hétből öt szerződéshez kapcsolódik a kár zöme
- Volt főpolgármester-helyettest említ a jelentés
- Vesztegetés és hűtlen kezelés is megvalósulhatott