Belföld

„Bízhatunk az állami támogatásban”

Huszonhat éve megoldatlan a BKV hosszú távú finanszírozása, a 2010 előtti megállapodás „fiktív volt” – mondta a főpolgármester

Biztosítja a főváros a Budapesti Közlekedési Vállalat fenntartásához szükséges forrást az állami támogatás megérkezéséig – döntött tegnap a Fővárosi Közgyűlés. A képviselők a 2013-as taxirendelet módosítását is megszavazták.

02o-kozgyules
Örökzöld témák, hatékonyabb megoldások. Tarlós István és Kocsis Máté a Fővárosi Közgyűlésben (Fotó: Csudai Sándor)

Elhalasztotta a Fővárosi Közgyűlés tegnapi rendes ülésén a Dagály strandfürdőre vonatkozó megállapodás jóváhagyását és megkötését, amely szerint a létesítményt Budapest térítésmentesen utalná az állam kezelésébe.

A tulajdonjog átruházásáról a testület szeptember végi ülésén döntött, mivel az állam annak fejében, hogy átvállalta a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) adósságállományát, illetve biztosítja a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozását, több ingatlan átadását kérte Budapesttől, „közfeladat-ellátás segítése érdekében”.

Az erről szóló napirendi pont tegnapi vitájában Horváth Csaba szocialista képviselő azt nehezményezte, hogy a főváros „egyre csak ad” az államnak, cserébe viszont „nem kap semmit”. Kifogásolta azt is, hogy az előterjesztés nem tartalmaz semmilyen garanciát arra, hogy a tulajdon-átruházások fejében valóban megoldódik majd a BKV hosszú távú finanszírozása.

Ugyancsak a garanciaelemeket hiá­nyolta Tokody Marcell jobbikos képviselő, aki úgy vélekedett: „Ha a kormányon múlna, a BKV-dolgozók nem kapnának fizetést” – utalva ezzel arra, hogy egy szintén tegnapi előterjesztésben a testület éppen azt szavazta meg, hogy az állami támogatás megérkezéséig a főváros finanszírozza a fenntartáshoz minimálisan szükséges jelenleg hiányzó forrást, összesen 13,5 milliárd forintot.

Tarlós István főpolgármester szerint a BKV hosszú távú finanszírozása „huszonhat éve megoldatlan”, mivel az a megállapodás, amelyet a 2010 előtti városvezetés „rájuk hagyományozott, tulajdonképpen fiktív megegyezés volt”. „Bízhatunk a kormányban, mert eddig sem hagyta a BKV-t összeomlani” – jelentette ki a főpolgármester.

A Dagály strandfürdőre vonatkozó tételt visszavonta ugyan az előterjesztő a javaslatból, ám a teljes előterjesztés elfogadásával döntöttek arról, hogy a Fővárosi Önkormányzat egy VIII. kerületi, Vas utcai, valamint egy VI. kerületi, Rippl-Rónai utcai ingatlan tulajdonjogát térítésmentesen az átruházza az államra.
A testület megszavazta a budapesti taxirendelet módosítását, amely szerint többek között a repülőtér mellett, valamint a vasúti pályaudvaroknál speciális taxiállomásokat alakítanak ki, valamint jövő év január 1-jétől növekszik a taxiállomások – úgynevezett drosztok – használati díja évi negyvenezerről hatvanötezer forint plusz áfára. A napirend előtti vitában Tarlós István szót adott Karsai Katalinnak, aki a Magyar Taxisok Szakszerveze­tét képviselte. A felszólaló szerint tagjaikat hátrányosan érintené a változtatás, amiről előzetesen „senki nem egyeztetett velük”.

A főpolgármester válaszában kifejtette, nem tudnak „egyenként több ezer taxissal tárgyalni”, a módosítás előkészítésekor azonban számos érdekvédő szervezet képviselője jelen volt. Ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy egy hónapon belül „meghallgatják álláspontjukat, és észrevételeiket figyelembe veszik” a rendelet következő változtatáskor.


Röviden. Közbeszerzést írnak ki százötven autóbusz pótlására

- Rendkívüli közgyűlést hívott össze tegnap Tarlós István november 4-re, a BKV Zrt. október elején kötött, hetven új autóbusz úgynevezett „rendelkezésre bocsátásáról” szóló szerződéseinek jóváhagyására. A főpolgármester támogathatónak nevezte Horváth Csaba MSZP-s képviselő felvetését, aki célszerűségi vizsgálatot javasolt arról, hogy melyik a legkedvezőbb megoldás.

- Budapesti közterületet neveznek el az október 6-án elhunyt Göncz Árpád köztársasági elnökről.

- Megszavazták több aluljáró felújítását a 3-as metró vonalán, s ez több mint hétmilliárd forintba kerül. Egyebek mellett korszerűsítenék az Újpest-Központ, Árpád híd, Dózsa György út, Lehel tér-Ipoly utca, Pöttyös utca és a Határ úti állomást.

- Hozzájárult a testület, hogy a BKV Zrt. versenyeztetési eljárást indítson a felújítás előtt álló 3-as metró pótlásához szükséges százötven autóbusz beszerzéséhez szükséges kölcsön ügyében.

- Jóváhagyták a képviselők, hogy Budapest háromszázmillió euró – körülbelül kilencvenhárommilliárd forint – értékű, közlekedési és más városfejlesztési célokra fordítható hitelkeretről kössön szerződést az Európai Beruházási Bankkal. A dokumentum elfogadása nem jelent konkrét kölcsönfelvételt, csupán a lehetőségét teremti meg annak.

- Támogatták a már bejelentett központi közbeszerző szervezet koncepcióját. A jövőbeni gazdálkodó szervezet a fővárosi önkormányzat közbeszerzési eljárásait bonyolítaná le.