Belföld

„Árnyéklányok” a csúcsvállalatoknál

Számos magyarországi óriáscég mellett a székesfehérvári Videoton is részt vesz a nők tudományos pályára irányításában

Nemcsak a pályaorientációval kapcsolatos tapasztalatokat, de értékes visszajelzéseket is közvetít a lányok képességeivel és érdeklődésével kapcsolatban az Okosjövő lányoknak nevű projekt. A program a kapcsolati háló építéséhez is kiváló lehetőséget ad, hiszen az ismeretségek a későbbiekben a szakmai gyakorlatban és az álláskeresésben is hasznosak lehetnek.

résztvevők 20150827
A résztvevők valós környezetben szerezhetnek tapasztalatokat (képünk illusztráció) (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Még több lány tanulhat tovább tudományos területen az első „+tervezem – Okosjövő lányoknak” című projektnek köszönhetően. A program célja, hogy szembeszálljon az előítéletekkel, és új perspektívákkal gazdagítsa a hölgyek pályaválasztásról való gondolkodását. Az ügy mögött a legnagyobb hazai cégek sorakoztak fel – így az Alcoa, az IBM és a Grundfos, a Videoton, az IBM, az Óbudai Egyetem, a Harman Becker és az Innoskart is. A projekt – amely a tizenkét–tizenhat évesek karriertervezésében nyújt segítséget – a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) és az AAUW (American Association of University Women) szervezésében, az Alcoa Alapítvány támogatásával indult útjára. A fiatalkor nem véletlen, ugyanis a kutatások szerint ilyenkor kezdenek el kialakulni a pályaválasztási preferenciák. Elsődleges cél, hogy a lányoknak megmutassák, a tudományos érdeklődés nem kizárólag férfidolog.

Érdeklődni aziránt lehet, amiről van információ, a mérnöki munkákkal kapcsolatban pedig kevés áll rendelkezésre, főleg az ifjú hölgyek számára – mondta el Szabó Eszter, az Alcoa munkatársa. A szervezők olyan helyi együttműködéseket karolnak fel, amelyek révén a jövőben helyi szinten is nőhet a tudomány és a technológia területén továbbtanuló fiatal nők aránya. A helyi gazdaság is profitálhat a programból – lévén, hogy számtalan esetben munkaerőhiány tapasztalható, de a hölgyek hatékonyabb bevonásával enyhíthető a probléma.

A NaTE célja, hogy a fiatal lányoknak megmutassa, a tudomány és a technika világa is lehet izgalmas, vonzó és hasznos. Nagy öröm, hogy rögtön az első évben az első helyszínen Székesfehérvár legnagyobb vállalatai álltak a projekt mögé, és a lányok körében is ilyen nagy a lelkesedés – fogalmazott Szigeti Fanni, a NaTE ügyvezetője.

Az idén százan kapnak lehetőséget arra, hogy egy-egy napot eltöltsenek a helyi cégeknél, belelátva az általuk kiválasztott nagyvállalat és munkakör napi folyamataiba. Annak sem kell aggódnia, aki most kimaradt, mert a cél az, hogy az együttműködések alapjait elindítva a következő években a városok önállóan vigyék tovább a programot. A NaTE nemcsak a lányokat biztatja, de közös gondolkodásra hívja a vállalati szereplőket, a helyi politikai döntéshozókat, az iskolavezetőket, pedagógusokat és a szülőket is.

A módszer pofonegyszerű – a jelentkező egy vállalatnál „árnyékként követ” egy dolgozót, megfigyeli a munkáját. Így a résztvevők valós környezetben szerezhetnek tapasztalatokat az egyes foglalkozásokról – azaz megismerik a legfontosabb tevékenységeket, eszközöket, módszereket, munkakörnyezetet, a munkavégzéshez kapcsolódó alapvető szabályokat és számos más jellemzőt, amely érdekes lehet a korosztály számára.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom