Belföld

„A lehetőségek és esélyek tanéve kezdődik meg”

Stabil, kiszámítható, nyugodt rendszerben zajlik az oktatás, az a keretrendszer, amelyben tanár és diák a feladatára tud koncentrálni, felállt – mondta Palkovics László

Zavartalanul indul a tanév az állami fenntartású intézményekben – közölte tegnap a Klebelsberg Központ. Hét szakszervezet ugyanakkor bejelentette, nem vesznek részt a köznevelés-stratégiai kerekasztal munkájában.

Balog Zoltán 20170901
Vége az átmeneti nehézségeknek, a korábbi működési problémák megszűntek az iskolákban – mondta tegnap Balog Zoltán, a humántárca vezetője (képünkön) a nemzeti tanévnyitón, Nagykőrösön. Jelezte, biztonságosabban indul a tanév a magyar családoknak, mint az elmúlt évtizedekben bármikor. Felidézte, 2010-ben „egy igazságtalan rendszert örököltünk, amely pénzügyi struktúrájában fenntarthatatlan volt”, majd közölte, hogy az anyagi gondokat az erősödő gazdaság, a szakmai problémákat pedig a párbeszéd oldotta, oldja meg. Kitért arra is, hogy az 1–9. osztályban egy fillért sem kell fizetni a tankönyvekért, ami több mint egymillió diákot érint, az ingyenes étkeztetés pedig a diákok kétharmadára terjed ki. (JZs) (Fotó: MTI - Ujvári Sándor)

Egy-két kivételtől eltekintve mindenhol birtokba vehetik a felújítási és karbantartási munkákat követően a teljes iskolaépületet a diá­kok – közölte tegnap a Klebelsberg Központ. Hozzátették, a tankerületek a munkálatokra mintegy kétmilliárd forintot költöttek.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a Petőfi Sándor Általános Iskola új épületének avatóünnepségén tegnap hangsúlyozta, a magyar kormány segíteni próbálja az oktatást, amit jelez, hogy Közép-Európában GDP-arányosan Magyarország fordítja a legtöbbet az ágazatra, a nemzeti össztermék 5,2 százalékát.

Ez lesz az első olyan tanév, amely stabil, kiszámítható, nyugodt rendszerben telik, az a keretrendszer, amelyben tanár és diák a feladatára tud koncentrálni, felállt – erről már Palkovics László beszélt Nagykőrösön. Az oktatási államtitkár szerint a lehetőségek és esélyek tanéve kezdődik meg pénteken a hazai iskolákban. Közölte, a decentralizáció és a tankerületi központok átalakítása révén a szükséges források biztosításával, a fenntartás és a működtetés egy kézbe vonásával, az intézményvezetői jogkörök megerősítésével egyértelművé váltak a felelősségi és irányítói szerepek.

Fontos, hogy az egyházi iskolák is megkapjanak minden támogatást ahhoz, hogy oktató és nevelő munkájukat színvonalasan tudják végezni – mondta Soltész Miklós egyházi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár Celldömölkön, a Szent Benedek Katolikus Általános Iskola új épületének átadása előtt. Közölte, a köznevelésben az elmúlt években végbement kedvező változások érintik az egyházi és felekezeti iskolákat is.

Szintén tegnap hét oktatási szakszervezet közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy nem vesz részt a köznevelés-stratégiai kerekasztal munkájában. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke elmondta, az érdekképviseletek csütörtökig delegálhattak volna három tagot a mintegy harmincfős fórumra, de erre nem minden szakszervezet kapott felkérést. A PSZ vezetője ugyanakkor hangsúlyozta, nem mondanak le javaslattevő, konzultációs szerepükről, illetve közösen kezdeményezik, hogy a szakszervezetek részvételével alakuljon meg egy országos egyeztető fórum.

Lapunk kérdésére, amely szerint tervezik-e sztrájk meghirdetését abban az esetben, ha utóbbi nem alakul meg, Galló Istvánné hangsúlyozta, a munka törvénykönyve a kormány számára kötelezettségként írja elő a szakszervezetekkel a tárgyalást.

A differenciált béremelés kapcsán azt mondta, a minőségi munkát valóban honorálni kell, azonban ennek a fedezetét a költségvetésben külön kellene megteremteni.

Azok beszélnek ma oktatási reformról, akik soha nem szavazták meg az ágazatra szánt többletjuttatásokat – reagált a Fidesz az ellenzéki nyilatkozatokra. A Jobbik például úgy vélte, az iskolakezdés nagy terhet ró a családokra, a DK pedig differenciált béremelést ígért a pedagógusoknak kormányra kerülése esetén.