Belföld
Óriási közbeszerzést nyert az Ikarus
Különleges magyar-kínai buszok szállíthatják az utasokat Budapesten

A BKK 160 darab, akkumulátoros önjáró képességgel is rendelkező trolibusz beszerzésére az Ikarus villanybuszainak forgalmazója adta a legkedvezőbb ajánlatot a Yutonggal közösen – olvasható a Magyarbusz.Info oldalon.
Az Electrobus Europe Zrt., azaz a magyar-kínai páros győzelmével zárult a közbeszerzés. Ezzel a Yutong már másodszor nyert trolibusztendert az európai piacon, hiszen nemrégiben Bukarestben az Anadolu Automobil Rom céggel közösen szerezte meg 22 szóló trolibusz szállításának jogát.
A végső ajánlattételi szakaszban a korábbi négy jelentkező – az Electrobus–Yutong duó, a Solaris, a Skoda Group, valamint a Bozankaya-Medcom konzorcium – közül végül három ajánlattevő maradt versenyben. A Skoda ugyanis önálló pályázóként visszalépett, így a fináléban már csak hárman mérhették össze ajánlataikat.
A három benyújtott ajánlat közül végül csak kettőt értékeltek, mivel a Solaris pályázata bár formai szempontból megfelelőnek bizonyult, az ajánlatkérő nem vizsgálta tovább az alkalmassági feltételeket és a kizáró okokat, így a végső bírálatban nem minősült érvényes ajánlatnak. A tényleges verseny tehát az Electrobus Europe–Yutong konzorcium és a Bozankaya között dőlt el.
Közülük a magyar–kínai páros adta a gazdaságilag legelőnyösebb konstrukciót, hiszen a legkedvezőbb ár-érték arányt kínálta.
A konzorcium
- a szóló trolibuszokra darabonként nettó 451 500 eurós,
- a csuklósokra pedig 649 500 eurós ajánlatot tett,
- a tartalék alkatrészeket 402 ezer, a karbantartási és javítási szolgáltatásokat 65 ezer,
- míg a kezelőszemélyzet képzését 40 ezer euróért vállalta.
A járművekre 36 hónap többletjótállást ajánlott, és a kiírásban előírt minimum 15 kilométeres önjárási hatótáv helyett a maximális, 25 kilométeres futásteljesítményt garantálta.
A cikk megjegyzi, hogy előnyük az egységesebb rendszerfelépítés, a jobb alkatrész-cserélhetőség és az alacsonyabb karbantartási költség, hátrányuk viszont, hogy az akkumulátor minden üzemmódban aktívan részt vesz az energiaellátásban – még felsővezeték alatt is –, így a jármű az üzemideje 80-90 százalékát akkumulátoros üzemben tölti. Ez hosszabb távon kedvezőtlenül hathat az akkumulátor élettartamára és megbízhatóságára.
A közbeszerzés eredménye a szeptember 5-ig tartó szerződéskötési moratórium letelte után tekinthető csak véglegesnek.
Mint ismeretes, húsz év után újra megjelenik Görögországban az Ikarus. A magyar gyártó két teljesen elektromos Ikarus 80e V4 midibussza érkezik Marousiba ősszel – adta hírül a vg.hu.