Gazdaság
Sikerrel zárult az Ikarus 80e V3 elektromos midibuszának tesztútja

A záróeseménynek Szlovénia legrégebbi városa, Ptuj adott otthont, ahol a szakmai közönség mellett Magyarország és Szlovénia képviselői diplomáciai szinten is megjelentek. A rendezvény célja az volt, hogy tovább mélyítse az Ikarus kapcsolatait a szlovén közlekedési ágazat szereplőivel, valamint bemutassa az Ikarus hosszú távú stratégiai terveit a térségben.

A program keretében felszólalt többek között Nuška Gajšek, Ptuj polgármestere, Dávid Andor Ferenc, Magyarország szlovéniai nagykövete, Kelemen János Hunor, az Ikarus Csoport értékesítési igazgatója, valamint Aleš Šifrer, az Arriva Slovenia igazgatója.
„Az Arriva Sloveniánál hisszük, hogy a mobilitás jövője nem magától formálódik – nekünk kell alakítanunk bátorsággal, szakértelemmel és a fenntartható megoldások iránti határozott elköteleződéssel. Az Ikarus 80e elektromos autóbusz tesztidőszaka Ptuj városában lehetőséget adott arra, hogy a mindennapi üzemeltetés során próbáljuk ki az új technológiát, és értékes tapasztalatokat szerezzünk, amelyek hozzájárulnak a magas biztonsági és minőségi színvonal eléréséhez. Büszkék vagyunk a sikeres tesztidőszakra, amely igazolja, hogy a helyi közösséggel és partnereinkkel együttműködve már ma is képesek vagyunk korszerű, felhasználóbarát és társadalmilag felelős közösségi közlekedést nyújtani” – beszélt az Ikarus 80e ptuji tesztelésének időszakáról Aleš Šifrer, az Arriva Slovenia igazgatója.

A 2024 decembere és 2025 májusa között zajló tesztek során az Ikarus 80e V3 midibusz hat városban – Ljubljanában, Kranjban, Nova Goricában, Koperben, Mariborban és Ptujban – közlekedett különböző közösségi közlekedési vállalatok (LPP, Arriva, Nomago) üzemeltetésében. A teszt roadshow elsődleges célja az volt, hogy a jármű teljesítményét és megbízhatóságát valós üzemeltetési környezetben vizsgálja az Ikarus, miközben a helyi közlekedési szolgáltatók visszajelzései alapján lehetőség nyílt a termék piaci igényekhez igazított finomhangolására is.

Az Ikarus 80e V3 a téli-tavaszi tesztidőszak alatt összesen 4653 kilométert tett meg, miközben figyelemre méltó, 0,0028 SoC/km átlagos energiafogyasztást ért el. A gyakorlati tesztek során bebizonyosodott, hogy a típus valós városi körülmények között is kényelmesen teljesíti a 350 kilométeres hatótávot egyetlen töltéssel – ez pedig kimagasló eredmény a kategóriájában.
A teszt zárását követően az Ikarus 80e V3 közbenső töltés nélkül teljesítette a csaknem 345 kilométeres Ptuj–Székesfehérvár távot, és 40 százalékos akkumulátorkapacitással érkezett meg a gyártó telephelyére. Ez az eredmény is alátámasztja a típus kiemelkedő energiahatékonyságát és hosszú hatótávját, amely városi és regionális közlekedési célokra egyaránt ideálissá teszi a modellt.

Kelemen János Hunor, az Ikarus értékesítési igazgatója így értékelte az tesztelés során elért eredményeket: „Az Ikarus 80e a valós forgalomban mutatta meg, mire képes – az elért hatótáv és az energiahatékonyság nemzetközi szinten is kimagasló. Ez megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk a fenntartható, városi mobilitási megoldások fejlesztésében.”
Ikarus 80e V3
Az Ikarus 80e V3 elektromos midibusz 100 százalékban elektromos hajtással, teljes hosszában alacsonypadlós utastérrel és modern technológiai megoldásokkal készült, hogy mind a szolgáltatók, mind az utasok igényeinek megfeleljen. A jármű hajtásáról egy 200 kW-os villanymotor gondoskodik, az energiaellátást pedig a CATL által gyártott 282 kWh kapacitású LFP akkumulátor biztosítja.
A tesztelt változat dízel kiegészítő fűtés nélkül zéró emissziós működésre volt képes, ami különösen fontos szempont a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés szempontjából.