Belföld
Még tart a vizsgálat az M6-oson történt tömeges baleset ügyében
A Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság lapunk megkeresésére pénteken azt válaszolta, a balesetek vizsgálata jelenleg is tart. Hozzátették: általánosságban elmondható, hogy a járművezetők mindig az út-, látási és időjárási viszonyoknak megfelelően kell hogy vezessenek, így a felelősség vizsgálatánál ezt a körülményt is vizsgálni kell. Ettől függetlenül kialakulhat jogvita a járművezetők és az út kezelője között, azonban ez polgári jogi kérdés, nem rendőrségi hatáskör.
Még ennek előtte megkerestük az M6-os autópálya kezelőjét is. „Társaságunknak nincs információja az M6-os autópályán múlt héten történt baleset kapcsán kezdődött rendőrségi vizsgálat befejeződéséről, erről nem kaptunk tájékoztatást. Tekintettel arra, hogy a vizsgálatról Társaságunk nem kapott tájékoztatást, így arról sem áll rendelkezésünkre információ, hogy a pályafenntartó felelőssége felmerült-e” – írta Bíró Zsuzsa, a konzorcium sajtóirodájának vezetője.
Az ilyen tömeges, többszereplős balesetnél elsősorban azt kell megvizsgálni, mi volt a kiindulópontja az ütközésnek – mondta lapunknak Varga Endre Tibor biztosítási szakértő. A 130 kilométer/óra sebességhatár betartása önmagában nem jelenti azt, hogy az autós szabályosan közlekedett, ha figyelmen kívül hagyta az út- és a látási viszonyokat. Nem mehetek 130-cal, ha esik a hó, s csúszós az aszfalt, a sebesség tehát relatív fogalom. Szakértői vélemény dönt arról is, hogy az út fenntartóját terheli-e felelősség a baleset bekövetkeztében, az eleget tett-e az útfenntartás során az előre látható veszélyek elhárításának, megelőzésének, volt-e lehetősége például elősózásra, a felfagyás elhárítható volt-e vagy elháríthatatlan – jegyezte meg a szakértő. Vadkárok esetében például ha a káresemény az út menti védőkerítés hibájából következett be, a bíróságok töretlen gyakorlata ezt az út fenntartója mulasztásaként értékeli – fogalmazott a biztosítási szakértő.
A káresemények kapcsán a biztosító a casco és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szabályai szerint jár el, s ha felmerül az autópálya üzemeltetőjének a felelőssége, akkor kárigényét polgári perben érvényesítheti a biztosító az út kezelőjével szemben.