Belföld

Sokféle szerepkörben forog jól a Mókus

A honvédség 2016 májusában vette át a légimentők két helikopterét kiképzési és futárfeladatok végrehajtásra. A forgószárnyasokat legutóbb 2018-ban modernizálták.

Sokféle szerepkörben forog jól a Mókus
Forgószárnyas kora esti megvilágításban...
Fotó: Christoph Schmidt / DPA via AFP

Honvédségi rendezvényeken, nagyobb katonai megmozdulásokon olykor feltűnik egy kecses forgószárnyas, az AS 350 Écureuil (Mókus). A kakukkfióka, azaz a nem kimondottan katonai jellegű gép – a mára az Eurocopter Csoport részévé vált – Aérospatiale által kifejlesztett könnyűhelikopter-család tagja. Az AS 350 (AStar) egy, míg az AS 355 (TwinStar) a kéthajtóműves verzió.

Az AS 350 előzménye az EC 130B jelű forgószárnyas volt, melyeket az 1970-es évek elején fejlesztettek ki az addigra gyakorlatilag elavult Alouette II helikopterek felváltására. A 130 jelű változattal az első sikeres repülést 1974. június végén hajtották végre. Az EC 130 modernizált egyhajtóműves kivitele először 1999 közepén hagyta el a betont, majd 2001-ben mutatták be az utazásszervezőknek a Kék Hawaii Helikopter (Blue Hawaiian Helicopters) fantázianévre keresztelt, turisztikai célú járműveket.

Egy Eurocopter AS 350 egy szőlőültetvény fölött
Egy Eurocopter AS 350 egy szőlőültetvény fölött
Fotó: Christoph Schmidt / DPA via AFP

Utóbbi az EC 130 elegáns vonalvezetésű, zárt burkolatú farokrotorral szerelt változata. Az évek folyamán az EC 130-ast ellátták több figyelőablakkal, ami miatt egyre népszerűbbé vált az alkalmi szárnyalásra, városnézésre vágyó utasok körében. Az EC 130 bemutatásának ellenére az Eurocopter AS 350, AS 355, az AS 355 és AS 550 Fennec (katonai) változatok is népszerűek maradtak. Az AS 350 különböző kivitelű példányait jelenleg csaknem harminc állam hadereje és tizenkét ország rendvédelmi és mentési szervei alkalmazzák, míg Ausztráliában ezen túl a polgári légiközlekedésben is igénybe veszik.

A Magyar Honvédség 2016 májusában vette át a légimentők két helikopterét kiképzési és futárfeladatok végrehajtásra. A gépeket legutóbb 2018-ban modernizálták. A tapasztalatok szerint megbízhatóan működnek, különösebb légiesemény eddig nem történt egyikkel sem. Olykor a miniszter vagy valamelyik magasabb beosztású tiszt is igénybe veszi őket, de alapvetően a fentebb említett oktatás során alkalmazzák mindkettőt. E mellett a határvédelemben is kaptak már szerepet.

Az AS 350 B típusjelzésű változatából 1991-ben egyet, majd az azt követő években plusz kettőt szerzett be az Országos Mentőszolgálat. A HA-BDC lajstromjelű példány 2009-ben egy földi hajtóműpróba során emberi mulasztás miatt felborult és gyakorlatilag gazdasági totálkáros lett. A HA-BDA és HA-BDB jelű forgószárnyasokat 2014 novemberében kellett kényszerűen leállítani, mivel az EU jogszabályai alapján egyhajtóműves típusoknak a polgári üzemeltetésben – repülésbiztonsági okból – nem dolgozhattak a sűrűn lakott települések felett.

A helikoptereket a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. térítésmentesen adta át a honvédségnek.

A kiváló állapotú eszközök tökéletesen megfeleltek a katonaság igényeinek, mivel ezekkel több feladatkörben lehetőség nyílt a nagyobb és drágábban üzemeltethető, szovjet/orosz eredetű Mi–8/Mi-17 flotta leváltására. A gép amúgy meglepően könnyű, hiszen súlya – üres tartályokkal – alig haladja meg az egy, míg feltöltve a két tonnát. Utazósebessége óránként kétszázharminc kilométer, egy feltöltéssel hétszáz-nyolcszáz kilométert képes megtenni.

Európán túl mind az egy-, mind a kéthajtóműves változatot licenc alapján Brazíliában is gyártják.

Kapcsolódó írásaink