Belföld

Légies támogatás a honvédségnek

Drága folyamat a pilótaképzés, és nem is mindig jár teljes sikerrel – hangoztatta a lapunknak adott interjúban Bárdi-Farkas János. A balatonfűzfői Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola alapító társelnöke kifejtette, szerény lehetőségeikhez mérten támogatni kívánják a Magyar Honvédség munkáját. Kiderült az is, a tanintézmény a tapolcai repülőtérrel együttműködve vitorlázórepülő oktatást indít a diákoknak 2023 szeptembertől.

Légies támogatás a honvédségnek
Ismerkedés a vitrolázóval a tapolcai légikikötőben...
Fotó: Török Péter / MH
B
B
Fotó: Török Péter / MH

- E java részt pénzre fókuszáló korban nem kész anyagi csőd, meredekebben kifejezve nem financiális öngyilkosság diákoknak vitorlázórepülő tábort, pláne tanfolyamot indítani?

- Nem gondolom, helyesebben szólva nem hiszem, hogy csak a forintok mennyisége határoz meg bármit, mindent. Egy sokak által támogatott és megbecsült alapítvány áll mögöttünk, ami azért messze bővebb mozgásteret ad, mint ha pusztán egyetlen polgár akarná ezt az egészet véghez vinni.

Indulás előtti szelfi készül
Indulás előtti szelfi készül
Fotó: Török Péter / MH

- Mennyibe fog kerülni a képzés egy fiatalra lebontva?

- Erre a kérdésre jelen pillanatban azért nem tudok felelni, mert még mi sem kaptunk ajánlatot a tapolcai repülőtérről. Természetesen az lenne az ideális, ha a szülőknek nem kellene plusz terheket vállalniuk. Reálisan azt gondolom, nem lesz vállalhatatlan az az összeg, amennyivel az órákhoz hozzá kell majd járulniuk.

Indulás előtti eligazítás: melyik műszer mit jelent
Indulás előtti eligazítás: melyik műszer mit jelent
Fotó: Török Péter / MH

- Hány diákkal indult a jelenlegi tábor?

- Most nyolcan vannak, két lány és hat fiú. A csoportot azonban a szeptemberi éles indulásra negyvenre szeretnénk föltornászni a IX. osztályban.

- Nem tart attól, hogy csekélynek bizonyul a kijelölt létszám?

- Való igaz, a vitorlázórepülés olyan hívószó, amely képes mozgósítani az igaztalanul csakis „kütyüzéssel" vádolt fiatalokat. A Magyar Honvédség hasonló tematikájú programjainak a kerete fél óra alatt betelt – számomra ez is azt mutatja, hogy mind a szülők, mind az ifjak részéről igény van ilyesmire. Ugyanakkor ezzel szemben áll a saját kapacitásunk és erőnk. Mi itt és most ennyit tudunk tenni.

A vitorlázógép eloldása
A vitorlázógép eloldása
Fotó: Török Péter / MH

- Az iskola Balatonfűzfőn, a légikikötő Tapolcán fekszik. Úgy tűnik, ez eleve korlátokat támaszt...

- Ez nem így van. A tanintézmény országos beiratkozású, szükség esetén kollégiumi szálláshelyet biztosít, azaz a Kárpát-medence bármely szegletéből lehet jelentkezni hozzánk.

- Önként jön a kérdés, miért kezdtek neki ennek a projektnek?

- A magunk szerény eszközeivel szeretnénk támogatni a Magyar Honvédség munkáját. A pilótaképzés ugyanis iszonyatosan drága és időigényes folyamat, és nem tartjuk szerencsésnek, hogy csak az egyetemi tanulmányok közben, esetleg annak a végén derül ki, hogy valaki eredendően alkalmatlan erre roppant összetett feladatkörre. A nálunk végző fiatalok már eleve egy hatalmas tudás birtokában ülhetnek át egy motoros gép botkormánya mögé, ha úgy döntenek, hogy a hadseregben képzelik el a jövőjüket. Az pedig szinte csak járulékos haszon, hogy a kadétjainknak sem a fegyelemmel, sem a másik ember eredendő tiszteletével nincs problémája. Azaz ami némelyeknek elképzelhetetlen nyűg és világfájdalom, az nekik alapból és önként jön. Ezen a programon egyébként 2014. óta dolgozom, dolgozunk, tehát látható, hogy egy eléggé hosszú folyamat volt, mire idáig elértünk.

Suhanás a légben /Tapolca környékén
Suhanás a légben /Tapolca környékén
Fotó: Török Péter / MH

- A repüléshez elengedhetetlen a kiváló fizikai állóképesség. E téren mit tudnak nyújtani?

- A közelmúltban igen nagy távlatok nyíltak előttünk, hiszen az alapítvány kezelésre megkapta a honvédség Reziben lévő hajdani bázisát. Itt mára a színházrészen meg a zenekari árkon túl szinte semmi nem maradt, olyannyira, hogy az idők során még a kerítést is elhordták a fémgyűjtögetők. Nos, itt a diákoknak alkalma nyílik mindenben kipróbálniuk magukat, ebben a táborállítás és a fizikai munka épp úgy szerepet kap majd.

- Azaz itt lesz a kiképzőbázis?

- Igen.

- Rezi támogatja a projektet?

- Nem csak ők. Óriási segítséget kapunk Sifter Rózsától, Zala Vármegye főispánasszonyától, példás a hozzáállásuk. S bár a kiképzőhely közigazgatásilag Rezihez tartozik, mégis Zalaszántóhoz fekszik közelebb – és mind Cserép Gábor, mind Dézsi Attila polgármesterek mellettünk állnak már a kezdetektől.

Boldogság
Boldogság
Fotó: Török Péter / MH

- Szokott repülni?

- Nincs pilóta-jogosítványom, így legfeljebb utasként emelkedhetek magasba. Bár lehet, hogy most én is eljutok odáig, hogy megragadjam a botkormányt...

- ...valamiféle romantika?

- Inkább gyermekkori élmény. Bánudvarnokon nevelkedtem, s felettünk volt a taszári légikikötőbe tartó gépek iskolakörének a vége. Rengetegszer láttam őket alacsonyan elsuhanni, sokat vágyakoztam, hogy de jó lenne repülni, a pilóták pedig mindig integettek. Ez bennem maradt, s nem is tudtam elfelejteni azóta sem.

Bárdi-Farkas János
Bárdi-Farkas János: Lehet, hogy immár én is eljutok a repülésig...
Fotó: Török Péter / MH

Kapcsolódó írásaink