Belföld
Motorcsere fél óra alatt
Dolgos Bivaly került a honvédség kelléktárába

A Laopard fejlesztése során a tervezők kiemelten törekedtek arra, hogy ne csak egy „tankot”, hanem egy egész, a felvetődő igényekhez folyamatosan hozzáigazítható járműcsaládot hozzanak létre. Utóbbi csoportba tartozik a Leopard 2 alvázán kifejlesztett úgynevezett műszaki mentő „Bivaly”, azaz a Bergepanzer–3 „Büffel” – azaz rövidítve BPz–3.
A két katona által kiszolgált, kilenc méter hosszú, 3,5 széles és három méter magas, ötvenöt tonnás járművet a német Rheinmetall vállalat készíti. A gépet angolul ARV–3 Buffalo néven is emlegetik, bár a szakirodalom inkább a német terminust alkalmazza. A lánctalpas elsődleges feladata a bármi okból mozgásképtelenné vált harckocsik és egyéb, több tucat tonnás nehéz eszközök vontatása és javításuk elősegítése.

A Bivaly a célok érdekében egy harminc tonna teherbírású, 270 fokban mozgatható darut és egy száznyolcvan méternyi drótkötelet tartalmazó csörlőt tud bevetni – utóbbi egyébként harmincötezer kilogrammos vonóerővel bír. S itt jön képbe Arkhimédész, akitől tudjuk, hogy ha találtatik egy fix pont, akkor kellő áttételekkel akár a világegyetemet is kifordíthatjuk a sarkaiból. Mindennek fényében a BPz–3 is többre képes, mint elsőre hinnénk, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a hozzá rendszeresített speciális csigák közbeiktatásával a vonóerő akár a kétszeresére, vagyis hetven tonnára is bővíthető.
Ahogy Arkhimédész szabályai igazak, úgy Murphy törvénye alól sem lehet kibújni. Azaz ami el tud romlani, az el is fog. Mivel egy harckocsiban a katona, a lánctalp és a páncél épsége után a legfontosabb talán a meghajtó fokozat megbízható működése, ezért a mérnökök úgy alkották meg a motort és váltót is magában foglaló blokkot, hogy azt egyben ki lehet cserélni. A honvédségi Bivalynál ezt a feladatot huszonöt-harminc perc alatt lehet abszolválni, amely időtáv a modern és nagyságrendekkel könnyebb kivitelű autók esetében is kalapemelésre késztetné az embert.
Hadseregünk összesen kilenc darab Büffel műszaki mentőharckocsit rendelt meg, mely készletből a hírek szerint az első 2022 szeptember 23-án érkezett meg Tatára. Mivel a szóban forgó gépek nem annyira „mutatósak”, mint mondjuk a Leopard 2A7+ vagy a PZH–2000, így az átadásukról is kevesebb érdemi információt lehet találni. Ami elérhető és biztos adat, hogy az óránként csaknem hetven kilométert megtenni képes magyar Bivalyok a deFNder fegyverrendszerrel lesznek felszerelve, sőt a szerkezet védelmét ködgránátvetők is segítik majd.
A BPz–3 egyébként telitöltött üzemanyagtartállyal négyszázhetven kilométert képes megtenni. Fegyverzete egy darab 7,62 vagy 12,7 mm-es géppuska, ám tekintve, hogy ezek a lánctalpasok alapvetően csak kevés időt töltenek elöl, e védelem elegendőnek mondható. A turbóval szerelt dízelmotor teljesítménye 1496 lóerő. Az orrán elhelyezett lapátokkal képes földmunkát végezni, „gyomrában” pedig számos, a terepen jól használható szerszámkészlet és egy hegesztőapparátus is fellelhető. Önerőből egy négy méter széles vizesárkot képes legyőzni.