Belföld

Egünket vigyázza a légierő – GALÉRIA

Bemutatónap Kecskeméten

Összetett és nehéz munka a magyar légtér védelme. A fő erőnek tekintett Gripenek akár hetente is szerepelnek a sajtóban – ám nem árt észben tartani, a vadászok háttértámogatás híján már a betont sem nagyon tudnák elhagyni...

Egünket vigyázza a légierő – GALÉRIA
A beton elhagyása a földről nézve is csodálatos élmény. Az, hogy a kifutópálya folyton tiszta – és e napokban fagymentes – legyen, épp olyan elengedhetetlen feltétele a biztonságos repülésnek, mint bármi más, ami egy-egy Gripen szárnyalásához amúgy szükséges
Fotó: MH/Purger Tamás

Nyílt napot tartottak ismét Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázison. Az eseményen kollégánk, Purger Tamás készített képriportot.

A Magyar Néphadseregtől 1990-ben örökölt szovjet vadászok lecserélésének igénye már a délszláv háború idején felvetődött. Ennek az volt az oka, hogy a Jugoszláv Légierő gépei többször is megsértették a légterünket, sőt, egy esetben – állítólag – tévedésből kazettás bombát dobtak Barcsra. Az akkori honvédelmi miniszter, Für Lajos nyugati harci repülőgépek beszerzését kísérelte meg, de az Egyesült Államok vezetése elzárkózott a használt F–16-osok eladásától az akkor még politikailag instabil térségbe. Eközben Oroszország a szovjet államadósság ellentételezésére kilencszázmillió dollár értékben felajánlott huszonnyolc MiG–29-est, amit hazánk elfogadott nem utolsósorban azért, mert nem kellett értük fizetni, és azért is, mert meglehetősen bizonytalan adósságot törlesztettek így. E repülőgépeket 1993 folyamán szállították le.

A flotta – bár nagy reményeket fűztek hozzá – sajnos nem sokat lendített a védelmünkön, ugyanis a pénz- és alkatrészhiány miatt egyre több maradt belőle a földön. Amikor Hende Csaba minisztersége idején, 2013 környékén egy felmérés során átnézték az akkor már régen félreállított gépeket, mindössze négy olyat leltek, amely viszonylag kis munkával lett volna hadrafogható. Ezenkívül volt másik négy, ami nagyjavításra szorult – míg a fennmaradó mennyiséget leginkább alkatrészbányának vagy múzeumi darabnak lehetett használni.

Az 1990-es évek végén a biztos befutónak számító, török, amerikai és belga forrásból is felajánlott F–16-os helyett végül tizennégy JAS 39A/B lízingeléséről döntött az első Orbán-kormány. A határozatot 2001. szeptember 10-én jelentették be. A svéd gyártó mellett a nagyobb ellentételezési csomag állt.

Az első öt (a 30-as, a 31-es, a 32-es együlésesek és a 42-es és a 43-as kétüléses) vadász 2006. március 21-én landolt Kecskeméten, majd ezt követően sorra a többi is megérkezett.

A Gripenek az elmúlt években számos modernizáláson estek át, így még mindig modern eszköznek számítanak. Azt, hogy mivel fogjuk őket leváltani, még nem tudható. Egy azonban biztos, a svéd vadászok igen komoly előrelépést jelentettek a Magyar Honvédségnek, és ma is megbízható eszközei hazánk védelmének.

A Danger felirat a beömlőnyílásra figyelmeztet. Ennek nem jó a közelében lenni, ha beindul a turbina...
A Danger felirat a beömlőnyílásra figyelmeztet. Ennek nem jó a közelében lenni, ha beindul a turbina...
Fotó: MH/Purger Tamás

Kapcsolódó írásaink