Belföld

Sikeres rehabilitációs hetek

A tapasztalatok alapján a programra jelentős az igény

A Széchenyi István Egyetem és a Semmelweis Egyetem Pető András Kara közösen szervezte meg a konduktív pedagógiai fejlesztésen alapuló első győri, csoportos rehabilitációs heteket. Az eddig példa nélküli lehetőség célja a térségben élők fejlesztésének elősegítése. A tapasztalatok azt mutatják, a programra jelentős az igény, amely a győri Pető Pont létrehozását is megalapozhatja.

Sikeres rehabilitációs hetek
Kovács Zsolt, a Széchenyi István Egyetem kancellárja és Csuka Pál, a Semmelweis Egyetem konduktora, az intézmény Kiemelt Nemzetközi és Nemzeti Szolgáltatási Központjának igazgatója a győri Pető tábor helyszínén
Fotó: Fotó: Májer Csaba József

A Széchenyi István Egyetem és a Semmelweis Egyetem stratégiai együttműködése nemcsak kiváló technológiai, innovációs és tudományos eredményeket hoz, hanem hozzájárul Győr és környéke egészségügyi ellátásának javulásához is – hangzott el még márciusban – emlékeztetett közleményében a Széchenyi István Egyetem. Hozzátették, az együttműködés a nyáron fontos állomásához érkezett, augusztusban rendezték meg ugyanis a győri kampuszon a Pető-tábort, vagyis a konduktív pedagógiai fejlesztésen alapuló első győri csoportos rehabilitációs heteket.

Tájékoztatásuk szerint a lehetőség keretében naponta többórás fejlesztéseket tartottak cerebrális parézisben, Parkinson-kórban, sclerosis multiplexben, valamint stroke betegségben szenvedők számára, életminőségük javítása érdekében.

A betegek és hozzátartozóik egyöntetű véleménye, hogy hiánypótló programon vehettek részt, amit a jövőben is szívesen folytatnának – szűrte le az első tapasztalatokat Csuka Pál, a Semmelweis Egyetem konduktora, az intézmény Kiemelt Nemzetközi és Nemzeti Szolgáltatási Központjának igazgatója. Hozzátette, kezdésként közel harminc beteggel foglalkoztak, akik intenzív, napi másfél–kétórás fejlesztésben vehettek részt.

„A program segítségével kisgyermekek, valamint idősebb betegek is fejlődhettek. A fiatalok esetében a kiscsoportos foglalkozásokon a szülők is jelen lehettek, és megtanulhatták azokat a technikákat, amelyekkel otthon hatékonyan foglalkozhatnak a kicsikkel. A felnőtt betegek saját maguk sajátíthatták el azokat a módszereket, amiket otthon is gyakorolva hozzájárulhatnak állapotuk javulásához” – hangsúlyozta. Kifejtette, a Semmelweis Egyetem Pető András Karának törekvése hazai Pető Pontok létrehozása, ahol kisgyermekkortól idős korig biztosítható lenne a rehabilitációs ellátás. „A Kárpát-medencében, határainkon túl tizennyolc városban már jelen vagyunk, ahová évente többször ellátogatunk háromhetes fejlesztést tartani. A módszer a betegeknek és a családjuknak egyaránt rengeteget ad, alkalmazásával látványos javulás érhető el” – zárta a szakember.

Kifejtették, Kovács Zsolt, a Széchenyi István Egyetem kancellárja elmondta, intézményük a Semmelweis Egyetemmel és a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórházzal kialakított hármas együttműködése a térségben élők életminőségének javításához is hozzájárul. Ennek fontos eleme lehet a győri Pető Pont majdani létrehozása a Zrínyi utcai épületegyüttesben létrejövő Egészségtechnológiai Campus és Kompetenciaközpont keretein belül.

„Megvalósulásával az érintettek és hozzátartozóik folyamatos támogatást kaphatnak a fejlesztésükhöz. Éppen ezért az a célunk, hogy a megfelelő szakember-utánpótlás képzésében is részt vállaljunk. Ennek érdekében tervezzük a Pető-módszer beépítését oktatásunkba” – emelte ki a kancellár. Szerinte a tanítóképzésben, a gyógypedagógiai, a diplomás ápoló és a védőnői képzésben egyaránt helye van ezen ismeretek beépítésének. Végezetül elmondta, a két egyetem együttműködése a jövőben olyan technológiai fejlesztésekhez is hozzájárulhat, amelyek szintén az érintettek mindennapi életét teszi könnyebbé – olvasható az egyetem közleményében.

A Pető-módszerről

Dr. Pető András nevéhez fűződik az az egyedülálló konduktív pedagógiai módszer, amelynek alapgondolata, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével. Másik tézise, hogy ezek a tanulási–tanítási folyamatok megfelelő vezérlésével módosíthatók, azaz javíthatják a betegek állapotát. A Semmelweis Egyetem Pető András Kara közösségének küldetése, hogy javítsa a mozgásukban – elsősorban központi idegrendszeri sérülés miatt – nehézséggel és kihívással szembesülők életminőségét.

Kapcsolódó írásaink