Belföld
Karácsony tehetetlen, és a gondatlan gazdálkodás milliárdos károkat okozhat
Érthetetlen módon halogatja az elengedhetetlen villamosbeszerzéseket a fővárosi vezetés

Az nem kétséges, hogy a Budapesten egyre nagyobb veszélybe kerül a villamosközlekedés biztosítása, hiszen egy BKV-jelentés szerint a fővárosi villamosok 85 százaléka lefutotta a gyártók által ajánlott 30 évet, ráadásul a műszaki állapotuk sem megfelelő.
A probléma már megoldható lett volna, hiszen 8 évvel ezelőtt, 2014-ben még Tarlós István főpolgármestersége és Vitézy Dávid BKK-vezérsége idején született meg az a keretszerződés, amely szerint rendkívül kedvezményes áron vásárolhat Budapest új villamosokat. Ezek közül 36-ot Tarlós István idején meg is rendeltek, ám azóta annak ellenére nem folytatódott a beszerzés, hogy a szükséges összeg biztosított volt.
„A kormány 2020-as határozatában kifejezetten támogatta, hogy a főváros a szabad EIB, azaz az Európai Beruházási Bank hitelkeretét a 2014-es járműbeszerzési szerződések lehívására fordítsa. A 2014-es trolibusz-, valamint villamosbeszerzési szerződés opciójából még 51-51 jármű lehívható lenne” – fogalmazott lapunknak Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetője.
A közlekedésmérnök és közgazdász politikus felhívta a figyelmet: a BKK és a CAF között 2014-ben megkötött szerződés lényege, hogy a főváros az azóta megdrágult villamosokat az akkori, 2014-es áron rendelhetné meg most is.
Tarlós István idejében 36 villamost hívott le a BKK, a Karácsony-éra 3 éve alatt azonban egyet sem. A CAF-fal kötött szerződés meghosszabbított határideje is november közepén lejár. Utána nincs lehetősége a fővárosnak a kedvezményes vásárlásra, mondta Wintermantel Zsolt.
A főpolgármester megválasztása óta inkább egy olyan előnytelen beszerzést támogatott, amely korszerűtlen és kisebb kapacitású frankfurti villamosokról szólt volna.
„A CAF villamosok helyett Karácsony Gergely inkább klíma nélküli, 25–30 éves, használt, német villamosok beszerzése mellett döntött, amelyek végül mégsem érkeztek meg. Az üggyel kapcsolatban a Közbeszerzési Döntőbizottság több, súlyos jogsértés miatt 150 millió forintos bírságot szabott ki a fővárosra” – emlékeztetett a frakcióvezető.
A tavaly ősszel kiszabott bírság mellett az ügyben a készenléti rendőrség is nyomozást indított.
A tehetetlenkedést jól mutatja, hogy a BKK korábban úgy tájékoztatott, hogy a villamosok megvásárlásához szükséges, több mint 35 milliárd forint nem áll rendelkezésre a fővárosi költségvetésében, ezért állami pénzügyi segítségre volna szükség, vagy fejlesztési hitelből tudnának vásárolni a villamosokat, amihez megint csak a kormány engedélye kellene. Ez utóbbi azonban Wintermantel Zsolt szerint biztosított.
A frakcióvezető szerint a fővárosnak meg kellene teremtenie annak feltételét, hogy a legutóbb vásárolt 26 CAF szerelvényből 21 a támogatási szerződésnek megfelelően ott közlekedjen, ahová azokat szánták, azaz az 50-es és az 56/56A vonalain, továbbá folytatni kell a járműbeszerzést, például az 59-es villamosvonalra is.
Az tény, hogy a villamosbeszerzés ügye a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén sem szerepelt a napirenden. A felmerülő kérdéseinket egy hete elküldtük a Fővárosi Önkormányzatnak, ám azóta sem kaptunk választ. Többek között szerettük volna megtudni, hogy a villamosbeszerzés további csúszása esetén egyes vonalakon veszélybe kerülhet-e a villamosközlekedés fenntartása? A műszaki állapotuk miatt hány villamost kell leállítani a következő egy esztendőben?
A gondatlanul szervezett villamosbeszerzések azonban a már elbukott 150 millió forintnál is sokkal többe kerülhetnek, akár többmilliárdos veszteséget is okozhatnak a budapestieknek, ha a novemberi határidőig sem cselekszik a városvezetés, hiszen hasonlóan előnyös új szerződést már aligha köthetnek Karácsony Gergelyék.
Újabb egymilliárdot bukik Budapest Karácsony és a baloldali városvezetés miatt
Wintermantel Zsolt további közlekedési beszerzésekre is felhívta figyelmünket.
„Még 2020 novemberében 48 új trolibusz beszerzését kezdhette volna meg a főváros, de Karácsonyék egy évig jegelték a megrendelést – holott folyamatosan az elöregedett járműparkra panaszkodnak. Mi lett a totojázás eredménye? 9,6 milliárd helyett 10,6 milliárdra ment fel a trolibuszok ára, és az új járművekkel is csak egy évvel később kezdhetnek el járni az utasok. Ugyanaz a forgatókönyv, mint a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása vagy éppen a BKK reklámtendere kapcsán: hiába az állítólagos „kivéreztetés” és „csődközeli helyzet”, a városvezetés bénázására ismét van pénz” – szögezte le a frakcióvezető.