Belföld

Orvosok drótszamáron

A biciklis mentők gyorsan el tudnak jutni olyan helyekre is, amelyeket az esetkocsik nem vagy – a torlódások miatt – csak lassan érnének el

Elektromos mentőkerékpárokkal is gyorsítaná a bajbajutottak ellátását az Országos Mentőszolgálat – írta meg a Népszava. Efféle rendszer a világ több városában is üzemel. A biciklisek jó teherbírású, professzionális egészségügyi ismeretekkel rendelkező szakemberek, akik járművükön minden, az életmentéshez és/vagy a sürgősségi ellátáshoz szükséges felszerelést magukkal visznek. Legfőbb előnyük, hogy gyorsan el tudnak jutni olyan helyekre is, amelyeket az esetkocsik nem vagy – a torlódások miatt – csak lassan, esetleg korlátozottan érnének el.

Orvosok drótszamáron
Mindent az életmentésért – a fejlesztés révén immár két keréken is befuthat a segítség
Fotó: Országos Mentőszolgálat

Jövő tavasszal indulhat útjára a kerékpáros mentőszolgálat Budapesten – közölte a Népszava kérdésére Győrfi Pál. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta, jelenleg a rendszer feltételeinek kialakítása zajlik, a tesztüzem pedig heteken belül megkezdődhet. Terveik szerint a főváros belső, forgalmas területein találkozhatnak majd az emberek a biciklis elsősegélynyújtókkal.

Kedvező tapasztalatok esetén pedig akár más városokra is kiterjeszthetik ezt a mentési módszert – fogalmazott Győrfi Pál. Hozzátette, a módszerről nemzetközi tapasztalatokat is begyűjtött az OMSZ. A lap úgy tudja, a szervezeten belül július eleje óta az állomásvezetők feladata fölmérni, hogy az ápolók közül kik vállalnának többletbérezés ellenében munkát az új egységben.

Hasonló rendszer több országban is létezik. Az Egyesült Királyságban például azt tapasztalták, hogy e módszerrel nemcsak életeket mentenek, hanem pénzt is megtakarítanak. A londoni mentőszolgálat (LAS) adatai szerint 2000 óta csaknem egymillió fontnyi üzemanyagot spóroltak meg, ami negyvenkétezer kiszállásnak felel meg. A biciklis, immár csaknem százötven szakembert foglalkoztató egységet 2001-ben alapították meg, és azóta százhúszezer emberhez mentek ki, ezzel évente öt-hatezer órányi autózást kiváltva.

Az Egyesült Államokban az első biciklis mentőszervezetek az 1990-es években jöttek létre. A Journal of Emergency Medical Services egy 2000-ben közzétett felmérése akkor kétszáz amerikai településen mérte fel ezeket az egységeket, és több mint háromszáz létezéséről tudtak. A nagyvárosok mentőszolgálatainak ötvenkét százalékában dolgoztak kerékpárosok. Ugyancsak az említett oldal összegezte a közelmúltban a St. John ausztrál csapat húszesztendős történetét. A cikk szerint az ötven önkéntes évente háromezer-hatszáz órányi munkát végez a köz érdekében.

A biciklisek PR-szempontból sem jöhetnek rosszul az OMSZ-nek. Bár az emberek általában tisztelik a mentősöket – és a rendőröket, valamint a tűzoltókat –, ám a mindennapi életben csak akkor találkoznak velük, ha baj van. A „drótszamaras mentők” azonban ott vannak a tömegrendezvényeken, és könnyen elérhetők, ha gond lenne. Emellett a polgárok értékelik ennek a szolgáltatásnak a „természetbarát” jellegét is.

Kapcsolódó írásaink