Belföld

Ukrán menekültek a magyar oktatásban

Nem annyira a szaktárgyi felkészítés, inkább a magyar nyelv elsajátítása az elsődleges cél az Ukrajnából érkezett menekült diákok magyarországi oktatása során, és kiemelten foglalkoznak az iskolákban az átélt traumák szakszerű feldolgozásával is – derül ki Rétvári Bence államtitkár szavaiból.

Ukrán menekültek a magyar oktatásban
Fotó: MH / Purger Tamás

Egy háborús konfliktus közvetlen vagy közvetett átélése a gyerekek számára kiemelt sokkhatást jelenthet, így különösen fontos, hogy a gyermekek mentális, pszichológiai segítséget is kapjanak a traumák feldolgozásához – hangsúlyozta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára egy parlamenti háttéranyagban, amelyben az ukrajnai menekült gyerekek oktatásáról ad tájékoztatást.

Mint írta, az érintett diákok, illetve a fogadó iskoláik számára elérhető egy ukrán pszichológusok által készített módszertani csomag, ami kifejezetten abban nyújt segítséget, hogy hogyan érdemes a háborús helyzetről beszélni a gyerekekkel, illetve mit tudnak tenni a szülők a kicsik lelki egészségének megőrzése érdekében. Az államtitkár felidézte, hogy a menedékes kérelmet benyújtó gyerekek jogosultak a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységeire, amelynek keretében gyermekpszichológussal és szakemberekkel is át tudják beszélni az átélt eseményeket.

Beszámolt arról is, hogy a menekült gyerekek ingyen kapják a tankönyveket, és a Kárpátaljai Megyei Tanács Oktatási Bizottságával együttműködve már több száz, elsősorban alsó tagozatosoknak alkalmas ukrán nyelvű könyvet juttattak el az érintettekhez.

A menekült diákok oktatásának legfontosabb eleme mindenekelőtt az, hogy a tanulók minél hamarabb elsajátítsák a magyar nyelvet – erre már Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár mutatott rá egy tanároknak kiküldött levelében.

Hangsúlyozta, a kormány nem tervezi, hogy ukrán vagy más idegen nyelvű tanulócsoportokat alakítson ki az iskolákban, ehelyett az a cél, hogy a menekült gyerekek együtt tudjanak tanulni a magyarokkal. A magyar nyelv elsajátítását heti öt óra egyéni felkészítés garantálja, de a gyermekek kapnak egy magyar nyelvkönyvet is, amelyet kárpátaljai magyar pedagógusok dolgoztak ki kifejezetten ukrán anyanyelvűek számára.

Maruzsa Zoltán szerint az óvodákban nincs különösebb szükség egyéni felkészítésre, mert a legkisebbek körében a tapasztalatok szerint rendkívül gyorsan megy a nyelvtanulás, és ezzel együtt a magyar csoportokba való beilleszkedés. Összességében jól szervezetten és eredményesen zajlik az ukrán gyermekek hazai oktatása – húzta alá.

Szavaiból ráadásul az is kiderült, hogy nemcsak a diákokról, de a menekült tanárokról is igyekszik gondoskodni a kormány, próbálják őket elhelyezni a magyar iskolákban. Maruzsa közölte, hogy azok, akik itt keresnek munkát, elmehetnek a tankerületi központokba, és a köz-nevelési intézményekbe. A határ menti tankerületek kifejezetten keresik a menekült pedagógusokat, akik közül sokan már el is helyezkedtek. Sőt, az iskolák és óvodák technikai dolgozókat, például takarítókat vagy karbantartókat is fogadnak Ukrajnából.

Kapcsolódó írásaink