Belföld

Érdemben nem változtak a kompetenciamérés eredményei

A kompetenciamérések kapcsán a nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményeire, azonban a nyolcadik és a tizedik évfolyamon az eredmények nem tértek el érdemben az előző évek átlagától.

Az Oktatási Hivatal honlapján elérhetők a 2021. évi országos kompetenciamérés iskolai és tanulói adatai – közölte a Belügyminisztérium tegnap. A kompetenciamérés minden évben a hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyam tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja 2001 óta. A részvétel kötelező, ám senki nem kap jegyet a tesztre. Ennek a mérésnek az a célja, hogy az iskolák teljesítményét kövesse nyomon, illetve hasonlítsa össze évről évre, így kiderül, mennyit képes fejleszteni a gyerekeken az adott intézmény egy-egy tanévben, mennyire tudják ledolgozni az esetleges hátrányokat.

A mérésre járványügyi okokból egy év kihagyást követően, 2021 májusában került sor – emlékeztettek. Közölték: a nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményei­re, kérdéses legfeljebb az lehetett, hogy azok mely évfolyamokon milyen mértékben csökkennek. Az eredmények azt mutatják, hogy a nyolcadik és a tizedik évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek.

A hatodik évfolyamon matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest 1,7 százalékos, a szövegértés terén pedig 0,7 százalékos a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít. Az elmúlt öt kompetenciamérés eredményei arra világítanak rá, hogy a családi háttér teljesítményre gyakorolt hatása mindkét mérési területen gyengülő tendenciát mutat Magyarországon, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége – írták.

A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021. évi kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, ami azonban nem nőtt a járvány ellenére sem, ami nagyon biztató adat, hiszen azt mutatja, hogy a járvány nem erősítette fel a meglévő különbségeket – tudatták.

Kapcsolódó írásaink

Teljesen megújult a kompetenciamérés

ĀIsmét összehasonlítják az iskolák teljesítményét, a több héten keresztül zajló tesztelés eredményeiből kiderülhet az is, hogyan hatott az oktatásra a digitális tanrend