Belföld

Hallani sem akar a többség a rakpart lezárásáról

Borulni látszik Karácsony Gergely állítása, miszerint széles társadalmi konszenzus van a rakpart lezárásáról, legalábbis a szakmai szervezetek állásfoglalása és friss kutatásaik épp az ellenkezőjét igazolják.

Hallani sem akar a többség a rakpart lezárásáról
Karácsony tervei átgondolatlanok, megbénulhat Budapest közlekedése
Fotó: MH/Purger Tamás

Nem sokkal a választások után jelentette be a főpolgármester: örökre lezárják a forgalom elől a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszát. A szakmai szervezetek és a lakosság is megdöbbent, hiszen a rakpart építési munkálatai éppen csak befejeződtek, végleges lezárásról pedig addig egy szó sem esett. Később Karácsony Gergely bevallotta: politikai okok miatt várt a bejelentéssel, hiszen az intézkedés ronthatta volna a baloldal esélyeit a választáson.

Ezután viszont Karácsony és Balogh Samu, a főpolgármester közlekedésfejlesztéssel is foglalkozó kabinetfőnöke azzal takarózott, hogy a főpolgármester programjában is szerepelt az intézkedés. A szakmai szervezetek eközben jelezték: az egyeztetések során a baloldali városvezetés rendszeresen hivatkozott a budapestiek akaratára, azonban erre vonatkozó közvélemény-kutatást nem láttak. A felháborodást érzékelve Karácsony nemrég közzétett egy felmérést: a Medián ezerfős mintán végzett kutatása szerint a megkérdezettek 43 százaléka az autóforgalom megtartása mellett tette le a voksát, 32 százalékuk egy szakaszt átadna a gyalogosoknak, és csupán 17 százalékuk zárná le a gépjárművek elől a rakpartot.

Gyulainé Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub jogi képviselője tegnap ezzel kapcsolatban közölte: egy évvel ezelőtt ők is készítettek egy felmérést, ahol a tizenegyezer válaszoló hatvan százaléka utasította el a rakpart lezárását, és a napokban több médium közvélemény-kutatása is ezt támasztotta alá. A szakember az Index szavazásának eredményére utalhatott, hiszen ott húszezer szavazat érkezett a lezárás ellen, míg hatezren voltak, akik mellette tették le a voksukat. Környezet- és balesetvédelmi szempontból rossz döntés a rakpart lezárása az autós forgalom előtt – szögezte le Gyulainé Tóth Zsuzsa.

Hozzáfűzte: társadalmi párbeszéd nincs, az egyeztetések csak formálisak. A tervek megfontolatlanok, és komoly következményekkel járnak, teljesen megbénulhat Budapest közlekedése. A vitába beszállt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) is, amely több mint nyolcezer fővárosi vállalkozó véleményét kérte ki egy online konzultációban. Ebben a körben a megkérdezettek hatvan százaléka ellenezte a lezárást. A tervezet kapcsán Zsabka Zsolt, a BKIK alelnöke kijelentette: az ő vállalkozói-kat senki nem kérdezte meg, pedig az intézkedés ellehetetlenítené a napi munkájukat. „A főváros egyes belső részeinek megközelítése autóval már most is jelentős nehéz-séget okoz az ott működő, szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára. Ha a lezárás létrejönne, sokan nem vállalnak majd munkát egyáltalán az érintett területeken” – mondta a Metropolnak Zsabka Zsolt.

Kapcsolódó írásaink